Senaste nytt

backfire

Medlem
Jag signade upp för ett Amex sas premium i december 2023. Fick kredit på ca 110kkr. Decemberräkningen betalade jag i början av januari.
Jag har handlat för ca 70kkr i jan och nu helt plötsligt ligger jag minus 1000 kr

Supporten har stängt nu, men vad kan det bero på?
 

Mr Basic

Medlem
Jag signade upp för ett Amex sas premium i december 2023. Fick kredit på ca 110kkr. Decemberräkningen betalade jag i början av januari.
Jag har handlat för ca 70kkr i jan och nu helt plötsligt ligger jag minus 1000 kr

Supporten har stängt nu, men vad kan det bero på?
Du betalade hela beloppet i början av januari och inte bara en delbetalning?
 

Mackan-j

Medlem
Jag har samma problem just nu, ska ligga 20k under kreditgränsen men har just nu -6k som saldo. Gjorde en avbokning av flygbiljetter i lördags som syns i appen som återbetalning men räknas som en debitering i saldot. Och summan av flygbiljetterna var 10k så det är helt ologiskt att jag ska ligga 6k över gränsen.
 

eddo

Medlem
Har tidigare haft samma problem som er vid några tillfällen, varav en gång skrev jag till Amex support via chatt i appen och de förklarade det med tekniskt fel som gör att det står fel i appen. Var dock inget problem att handla trots det.
 

Sir Lemon

Medlem
Har tidigare haft samma problem som er vid några tillfällen, varav en gång skrev jag till Amex support via chatt i appen och de förklarade det med tekniskt fel som gör att det står fel i appen. Var dock inget problem att handla trots det.
+1 på den. Gick att handla. Du kan också kolla ett valfritt belopp för framtida köp för att vara säker. Detta kan göras 3g/vecka.
 

Mackan-j

Medlem
Har tidigare haft samma problem som er vid några tillfällen, varav en gång skrev jag till Amex support via chatt i appen och de förklarade det med tekniskt fel som gör att det står fel i appen. Var dock inget problem att handla trots det.
+1 på den. Gick att handla. Du kan också kolla ett valfritt belopp för framtida köp för att vara säker. Detta kan göras 3g/vecka.
Tack, har säkert hänt mig tidigare men inte sett det då jag sällan är uppe och nosar på kreditgränsen.

Nu upptäckte jag det då jag var ute och kollade att returen hade gjorts då jag avbokade över telefon och inte fått någon bekräftelse på mejl.
Det konstiga är dock att biljetterna dragits en gång till istället i saldot senaste transaktioner även fast det står i grön text som vanligt att det är en återbetalning.
 

backfire

Medlem
Ok, provade att göra ett minde köp, men det gick inte igenom.

Fick detta sms

Din transaktion på 173,00 kr hos AMAZON RETAIL nekades då du har uppnått din kreditgräns. För att betala ner balansen besök https://m.amex/sepay

Får ringa imorgon för att se vad det beror på då jag inte är i närheten av min kreditgräns.
 

backfire

Medlem
Läste lite i villkoren och såg detta:

"Även om kortmedlemmen inte har överskridit beviljat Kreditbelopp kan American Express, om skäligt, välja att att sänka Kreditbeloppet för kortmedlemmens konto och informerar i så fall kortmedlemmen om detta. En sådan sänkning kan avse det maximala Kreditbelopp som kan utnyttjas, eller belopp som kan vara utestående vid varje tidpunkt på kortmedlemmens konto (inklusive extrakortmedlems debiteringar). American Express kan införa en sådan sänkning även om kortmedlemmen inte har begått något avtalsbrott."

Jag har dock inte fått något meddelande från Amex att se sänkt min kreditgräns.
Men misstänker att det skett. Jag tänkte maxa kortet för att få ihop en vouncher. Men om så är fallet får jag väl ordna med extra inbetalning.
 
Toppen