Senaste nytt

Kreditering av Eurobonus poäng

Tamas

Medlem
Jag kan verkligen inte förstå hur kreditering av EB (och andra bolagens) poäng till medlemmernas konto sker.

Jag menar att t.ex. i söndags såg jag ORD-ARN poängen redan under resans gång men ARN-GOT lyser i sin frånvaro fortfarande.
Det är lite samma mönster på andra resor också, vissa kommer snabbt andra långsammare.
AVIS och andra partner säger att det kan ta upp till 6 veckor.

Jag jobbar i IT branschen och kan inte förstå hur något kan gå så pass random. Om ena bolagets system skickar data till andra bolagets som processar den och tilldelar poäng till medlemmarnas konto. Det lär ske periodisk och då skulle det vara något mönster att dagligen kl 2 CET kommer poäng från dagen innan, eller sånt. I alla fall det är vad jag förväntar mig.

Har någon lite bättre koll hur sjutton det fungerar bakom kulisserna? Är det nåt manuellt? Eller urdåliga överföringar baserad på textfil som failar hela tiden och måste justeras manuellt, som missas ibland och behöver manuellt korrigeras?

Vore fint att få lite inblick :)
 
Man krediterar x poäng i taget? Skulle förklara slumpen i tid och inte helt orimligt ekonomiskt om man köper poäng i batcher.

Haha men det är ganska långsökt, men första hypotesen jag kunde komma på
 

mha321

Medlem
Du vill nog inte veta hur en del av de där gamla integrationer a ser ut.... Man kan tycka att det vore enkelt men....

Man kan ju tex notera att en del av de nyare integrationer a levererar poängen betydligt snabbare. Se på Coop kopplingen tex. Men det finns mycket gammal skit och det är många aktörer inblandade...
 

zippan

Medlem
Jag kan få två reseräkningar godkända för utbetalning samma dag. Varav den ena tar 3 bankdagar och den andra 10.
Samma internkonto debiteras, samma godkännare och liknande utgifter.

Lite samma sak antar jag, men jag är lika nyfiken på att få reda på hur det är möjligt och varför.
 

Tamas

Medlem
Du vill nog inte veta hur en del av de där gamla integrationer a ser ut.... Man kan tycka att det vore enkelt men....

Man kan ju tex notera att en del av de nyare integrationer a levererar poängen betydligt snabbare. Se på Coop kopplingen tex. Men det finns mycket gammal skit och det är många aktörer inblandade...
Jo men precis vad jag undrar?

Pratar vi om positionsbaserad filer så en 50meg stor öveföring går åt helvete om 1 whitespace är fel?
Eller skickar de magnetband med dagens flygningar via Postnord? Det hade förklarat saken.
Skämt asidå, har du exempel?

Och helt sant att t.ex COOP, Amex och SAS MC just funkar utmärkt. Antingen realtime eller regelbundet ett visst datum i månaden.

Kanske dags att utveckla en platform för just poäng exchange och sälja in :) bara att räkna fram business case...
 
Toppen