Senaste nytt

Kreditengagemang i kreditupplysning

... Är det någon som vet hur snabbt kreditupplysningen uppdateras efter att man sagt upp ett kort? När jag säger upp Amex Platinum så skulle jag vilja skaffa ett Eurocard Platinum (för PP) och med tanke på att det är SEB som administrerar det (liksom Nordic Choice-kortet) så vill jag inte söka och bli nekad en gång till om den beviljade krediten inte sjunkit i upplysningen.

Någonstans, ev i UCs egen förklaring till de olika uppgifterna, har jag läst att en beviljad konto-kredit kan hänga med 12 månader efter den de-facto avslutats. Jag vet att jag reagerade över det när jag läste det, men hittar inte texten nu. Förklaringen var något om att det kunde komma debiteringar på ett kort även efter avslut ?!

Det finns även en post som heter "Antal aktiva kontokrediter" som anger antalet krediter vars saldo varit större än 0 de senaste 12 månaderna. I min ser jag dock att det bara avser beviljade krediter, några avslutade finns inte med i den siffran.

... med tanke på att det är SEB som administrerar det (liksom Nordic Choice-kortet) så vill jag inte söka och bli nekad en gång till om den beviljade krediten inte sjunkit i upplysningen.

PS
Ja just den grejen är lurig. SEB administrerar ju många kort och de skriver att de grundar beslutet bl.a. på "sökning i interna databaser". Så har man/haft SAS MC, ett Nordic C, ett SJ prio, ett Finnair MC, ... osv så har de ju en hel del att söka på utöver bara UC.

SEB har även en gräns på 20% av din årsinkomst i kredit. Oklart om det gäller per kort eller totalt för alla kort.

SEB har även en gräns på 20% av din årsinkomst i kredit. Oklart om det gäller per kort eller totalt för alla kort.

Bra information om det stämmer, för det innebär att jag inte kan söka/beviljas SAS Mastercard Premium. Jag fick ganska precis 20% av min bruttolön (årlig) i gräns på mitt Amex Elite.

Kanske var otydlig. 20% hos SEB, sen kan du ha mer hos andra kortutgivare.
Jag förstod nästan det då jag har 3 andra kreditkort med runda slängar 8-10% av bruttolönen/st i kredit.
Synd att det inte är samma system som i Staterna. Typ ju mer kreditengagemang en kan bevisa att man klarar av desto högre score.

Ibland vill man veta de krediter UC (som verkar vanligast) lämnar ut. Har fått det via post/utskrivet när man ansökt om bolån. Skulle vara intressant att kunna se det när man önskar, utan att det kostar. Någon som vet? Kan man hävda GDPR och begära ut den data UC har om en? :) man vill ju inte göra en kreditkoll för ju fler kreditkoller som görs desto sämre har jag hört.

Närmaste jag hittat är Tink, i den appen kan man se ett ”kreditscore”, ett värde mellan 0 och 100, men inte mer detaljer än så.

Ibland vill man veta de krediter UC (som verkar vanligast) lämnar ut. Har fått det via post/utskrivet när man ansökt om bolån. Skulle vara intressant att kunna se det när man önskar, utan att det kostar. Någon som vet?

Har du tittat på Kreddy? Där ser man krediter (utnyttjat och beviljat)

Lyfter den här tråden med en intressant observation när det gäller uppgifterna i UC Kreditengagemang.

Siffrorna i rapporten är på något sätt det mest aktuella UC har. Och det finns en tydlig eftersläpning.
Inkomstuppgiften släpar ju av naturliga anledningar upp till 1,5 år (måste ju finnas en fastställd taxerad inkomst). Men för kreditengagemanget är det också en kraftig eftersläpning på cirka 20-50 dagar. Jag ser det genom att analysera senaste årets upplysningar. En upplysning inhämtad den 17.e i månaden visar kreditengagemang från månadsskiftet 1,5 månader bak, medan en kreditupplysning inhämtad den 20.e i en månad visar uppgifter från senaste månadsskiftet.

Tänkte att det här kan vara lite intressant för andra för att tajma en ansökan rätt. Typ om man nyligen ökat sina beviljade krediter och vill slippa att det syns i rapporten söker man ett nytt kort senast i mitten av nästa månad. Har man tvärt om gjort sig av med kort/krediter och vill att det ska hinna slå igenom innan man söker ett nytt kort, ja då får man vänta till omkring den 20.e i månaden efter.

Toppen