Senaste nytt

Kreativa lösningar hem från Thailand

Olle16

Medlem
Hej!

Supertacksam för kreativa lösningar hem till Sverige från Thailand i slutet av februari. Jag lyckades i oktober hitta 6 st poängbiljetter med SAS CPH-BKK i samband med det då generösa biljettsläppet.

Tanken sedan dess har varit att med lite tur även hitta poängbiljetter hem med SAS med det verkar ju helt soprent och lönlöst och de jag ska resa med börjar bli lite halvnervösa hur vi ska komma hem.

Så därför har jag börjat kolla på att istället köpa biljetter hem. Kruxet är att vi är 6 personer men vi behöver såklart inte resa på samma flyg hem till europa/sverige men kan delas upp i 2 alternativt 3 sällskap om så skulle behövas. Ett av dessa sällskap behöver en så "enkel" och smidig resa hem pga flygorutin.

Vi kommer utgå från Phuket men kan resa ut från närliggande internationella flygplatser som Bangkok, Kuala Lumpur, Singapore etc...

• Varifrån vill du börja din resa? Phuket/Bangkok/Kuala Lumpur/Singapore mm
  • Var är din destination? Helst Köpenhamn/Stockholm. Annars hub i Europa.
  • När vill/behöver du resa ut? Någon gång mellan 23-27 februari 2025
  • När vill/behöver du komma hem? Någon gång mellan 24 feburari-1 mars 2025
  • Hur länge vill du vara borta? -
  • Hur många personer som skall resa? 6 stycken (4 vuxna 2 barn). Kan delas upp i helst 2 sällskap men också 3.
  • I vilken kabinklass? Spelar ingen roll
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Skyteam pga poängintjäning
  • Vad är din budget? (per person) Så billigt och prisvärt som möjligt. Har även 400 000 EB samt en styck 2-4-1 voucher.
  • Vad är det viktigaste för dig? För ett av sällskapen så smidig och enkel flygresa som möjligt.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vid behov, ja

Och ja, jag har såklart sökt själv och vet också att detta är peak-perioden men det är just därför som jag behöver hjälp och råd från kreativa själar här inne. För nya poängbiljetter hem från Bangkok med SAS är bara att glömma, eller?

Tacksam för svar och idéer.

China Eastern har enkelbiljetter hem från Phuket för ca 6800 SEK (i economy såklart).
HKT-PVG-CDG-ARN
Den som jag hittar lite snabbt på Skyscanner (avresa från Phuket 24 feb) har dock en "feature" med ett 24h stopp i Shanghai. Kanske inte alla som gillar det, men kan ju också ses som en bra möjlighet att få utforska en till stad på vägen hem. (Om ni då åker alla med samma flyg så borde det vara OK även för de flygovana).

Startar ni i Bangkok så finns det ju både Finnair via HEL och Thai direkt till ARN som definitivt kvalar in på enkelhetskriteriet.

Inget av dessa alternativ är varken jättebilligt eller superupphetsande, men jag skulle nog ta China Eastern. (Några poäng, ett trevligt stopp i Shanghai, och startar i Phuket).

Jag har aldrig flugit med Eastern, däremot har jag flugit med China Southern flera gånger. Inrikes, plus en gång CAN-AMS (efter att Covid brutit ut, när många andra bolag helt enkelt lade ner flighterna till Kina). Jag är därför väldigt väldigt jävig.

Men min erfarenhet är att Southern är ett mycket bra bolag, bättre än Air China. Bolaget tillhörde tidigare SkyTeam, men lämnade dem. Ryktet säger att AF vill supporta Shanghai som hub (och därmed China Eastern), och därför passade Southern (hub = CAN) inte riktigt in i konceptet. Andra rykten har sagt att de skulle passa bra i OneWorld, men CX i HongKong skulle kunna vara ett problem (CAN ligger väldigt nära HKG). Jag ser fram mot en lösning eftersom jag är LTG i SAS (Skyteam) och Silver i BA OneWorld (på väg att byta mot CX OneWorld). China Southern i endera alliansen skulle passa mig fint.

Men ditt problem är ju inte tier points och allianser utan priser för att ta dig hem.
Om denna sida är läsbar
så är kostnaden BKK-AMS 3658 RMB i ekonomiklass. 1 RMB = 1,5 SEK.

---
Tillägg: Priser är färskvara. De blev under 2400 RMB när jag klickade på min egen länk ...

Last edited:
En snabb Google flights-sökning ger:
Economy:
Billig och långsam: BKK-XMN-AMS-CPH 25 Feb, 5601 SEK pp, Xiamen Air och KLM
Snabb, Enkel och lite dyrare: SIN-AMS-ARN 25 Feb, 8522 SEK pp, KLM

Business:
Billig och långsam: BKK-XMN-AMS-CPH 25 Feb, 13 475 SEK pp, Xiamen Air och KLM
Snabb och Enkel: BKK-AMS-ARN 25 Feb, 25 954 SEK pp, KLM

Brukar det inte vara så att man släpper poäng biljetter väldigt nära inpå avgång för att fylla planen.
Hur ser det ut med poäng biljetter för dom närmsta dagarna??
Man kan få en uppfattning om man kikar men ingen garanti att det är på det viset några dagar innan man skall hem!!

Thai kan ibland ha vettiga priser på enkelbiljetter från BKK till ARN / CPH och OSL.

I absolut värsta fall har du NORSE från BKK direkt till Oslo. Priser i Norska kronor!!

Skärmbild_6-1-2025_153553_flynorse.com.jpeg

Jag har aldrig flugit med Eastern, däremot har jag flugit med China Southern flera gånger. Inrikes, plus en gång CAN-AMS (efter att Covid brutit ut, när många andra bolag helt enkelt lade ner flighterna till Kina). Jag är därför väldigt väldigt jävig.

Men min erfarenhet är att Southern är ett mycket bra bolag, bättre än Air China. Bolaget tillhörde tidigare SkyTeam, men lämnade dem. Ryktet säger att AF vill supporta Shanghai som hub (och därmed China Eastern), och därför passade Southern (hub = CAN) inte riktigt in i konceptet. Andra rykten har sagt att de skulle passa bra i OneWorld, men CX i HongKong skulle kunna vara ett problem (CAN ligger väldigt nära HKG). Jag ser fram mot en lösning eftersom jag är LTG i SAS (Skyteam) och Silver i BA OneWorld (på väg att byta mot CX OneWorld). China Southern i endera alliansen skulle passa mig fint.

Men ditt problem är ju inte tier points och allianser utan priser för att ta dig hem.
Om denna sida är läsbar
så är kostnaden BKK-AMS 3658 RMB i ekonomiklass. 1 RMB = 1,5 SEK.

---
Tillägg: Priser är färskvara. De blev under 2400 RMB när jag klickade på min egen länk ...
Hade flugit med Southern varje dag i veckan istället för med SAS

Förslag efter att ha kollat snabbt.

För de som vill ha det smidigt: TK 4.4k hem från SIN känns rätt bra.

För de som vill krångla och vända på varje sten för att flyga billigt går HKT-TFU-PVG-LGW/LGW-ARN alt HKT-KUL/KUL-MCT-MXP/BGY-ARN få för en bit under 4k totalt.

Toppen