Senaste nytt

Kreativ routing Stockholm-Seoul/Tokyo?

Vill minans att en stor del av Qingdao är frihandelsområde, men det stämmer att vi flög inrikes dit från Peking när jag var där.

Det ser ut som man kan ansluta till ett annat internationellt flyg inkl 2 stop(byte) i Kina, om man gör det inom 24 timmar.

TIMATIC: Visa/Entry Requirements skrev:
  • National Sweden (SE)
  • Embarkation Sweden (SE)
  • Transit China (People's Rep.) (CN)
  • Destination Korea (Rep. of) (KR)
ALSO CHECK DESTINATION INFORMATION BELOW

[Visa Information - Transit] China (People's Rep.) (CN)

[Information For Normal Passports]
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 24 hours.
Transit incl. two stops within China (People's Rep.) is permitted.

Visa required, except for Nationals of Sweden holding confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 48 hours, provided arriving at and departing from Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.
- All transiting passengers are subject to passport control.
Passengers in transit are required to hold passports or passport replacing documents that are accepted for entry into China (People's Rep.). For more details on document requirements, please enter China (People's Rep.) as a destination.
- Leaving the airport transit area is allowed.

Visa Issuance:
- A transit visa can be obtained at Dalian (DLC) Airport only for a max. stay of 7 days provided passenger:
- holds confirmed onward tickets;
- is a national of a country having diplomatic relations
with China (People's Rep.).
Fee: USD 14.-.

Lutar lite åt denna, som jag fick till efter lite hackande på ITA Matrix (börjar lära mig hur det fungerar nu tack vare alla tips här på businessclass.se):

ARN-(SU)-SVO-(CA)-PEK-(CA)-ICN
ICN-(OZ)-PVG // stopp 48 timmar // PVG-(SK)-CPH-(SK)-ARN

7300 kr (plus avgifter från resebyrån).

Hur sökte du på ITA Matrix för att få fram de här? Du skrev väl inte in varje mellanlandning manuellt? Visst finns det någon syntax för att tvinga den att lägga in X antal mellanlandningar?

Hur sökte du på ITA Matrix för att få fram de här? Du skrev väl inte in varje mellanlandning manuellt? Visst finns det någon syntax för att tvinga den att lägga in X antal mellanlandningar?

Provade mig fram en hel del. Går säkert att göra bättre om man kan mer, det här är nog inte speciellt avancerat jämfört med vad många andra här kan få fram, men så här gjorde jag till slut:

Multi-City

Stockholm Arlanda, Sweden (ARN)
SU CA+
Seoul, South Korea - All airports
5/23/2012

Seoul, South Korea - All airports
OZ (du kan få ner priset om du inte skriver något här, men jag vill få lite variation på flygbolagen..)
Shanghai, China - All airports
5/28/2012

Shanghai, China - All airports
tomt (eller SK+)
Stockholm, Sweden - All airports
5/30/2012

Har provat att skriva in flygplatser i advanced routing, men hittills har det inte gett något bättre resultat.

Last edited:
Lite märkligt, om jag tar min sökning ovan och skriver följande under advanced routing codes, så får jag Asiana från antingen ICN eller GMP, men i övrigt exakt samma routing.

SU CA+ / tomt / SK+ => Asiana från GMP till PVG
SU CA+ / OZ / tomt => Asiana från ICN till PVG

Samma pris på biljetterna.

Lite märkligt, om jag tar min sökning ovan och skriver följande under advanced routing codes, så får jag Asiana från antingen ICN eller GMP, men i övrigt exakt samma routing.

SU CA+ / tomt / SK+ => Asiana från GMP till PVG
SU CA+ / OZ / tomt => Asiana från ICN till PVG

Samma pris på biljetterna.

Där ser man, det lyckades jag reproducera, allt för under 7000 kr också, inte illa!

Stockholm-Tokyo/Seoul

Hej! Jag har testat det här med IATA Matrix lite men har inte full koll på det där med routing codes.
Jag vill åka Stockholm till Tokyo eller Seoul (här är det priset som avgör, så beroende på vart är billigast, dit åker jag), gärna med mellanlandning i Shanghai eller Moskva funkar också. Utresedatum 5/4 hem 15/4- men är ganska flexibel. Nån som har några bra leads? Hittat biljett sthlm-peking-narita med Air China för ca. 8,400 men borde ju gå att hitta billigare? Eller är det för nära in på tiden? Tacksam för hjälp!

Välkommen till BusinessClass.se, isabelleh!

Det finns redan en liknande tråd, så slog jag ihop trådarna.
Hoppas du har överseende med detta.

Hej! Jag har testat det här med IATA Matrix lite men har inte full koll på det där med routing codes.
Jag vill åka Stockholm till Tokyo eller Seoul (här är det priset som avgör, så beroende på vart är billigast, dit åker jag), gärna med mellanlandning i Shanghai eller Moskva funkar också. Utresedatum 5/4 hem 15/4- men är ganska flexibel. Nån som har några bra leads? Hittat biljett sthlm-peking-narita med Air China för ca. 8,400 men borde ju gå att hitta billigare? Eller är det för nära in på tiden? Tacksam för hjälp!

Hej, om du är mycket flexibel, kan du kombinera Aeroflot biljett Stockholm-Moskva t/r i ekonomiklass och MIAT Mongolian Airlines Business class biljett mellan Moskva-Seoul/Tokyo t/r.
http://www.businessclass.se/deals/3...ian-airlines-fr-ryanair-ireland-7-000sek.html

Ah, vilken deal. Dock när jag går in på MIAT's hemsida och ska boka detta så får jag bara upp biljetter i ekonomi klass för ca. 11,000 sek per person moskva-tokyo via ulaanbator. Man måste boka via multiple city som jag förstår det? Verkar inte gå att hitta via IATA eller, fast jag kan ju inte routing codes för att riktigt få till det?

Toppen