Senaste nytt

Krav på munskydd ombord på flyg?

Precist – jag ska et sväng till Portland sista veckan i Juni och absolut ja, jag kollade upp att flybolagets politik vad munskydd angår är överens med hur jag helst vil ha det innan resan bokades.

Flög BMA-BRU-LYS i veckan. Strikt maskkrav på båda flighter ned, trots inga krav på flygplatserna. På hemvägen inget krav på mask.

Oförutsägbart som flera andra har nämnt tidigare.

Flög med SAS/Air Baltic igår ATH-ARN, enligt sms från SAS behövdes inga munskydd ombord men enligt högtalarutrop från crew var det krav på munskydd när man inte åt eller drack. Detta var dock något som inte bemöttes med pekpinnen från crew ombord om munskyddet inte var på när man åt eller drack. I varje fall inte för oss i plus.

Flög med SAS/Air Baltic igår ATH-ARN, enligt sms från SAS behövdes inga munskydd ombord men enligt högtalarutrop från crew var det krav på munskydd när man inte åt eller drack. Detta var dock något som inte bemöttes med pekpinnen från crew ombord om munskyddet inte var på när man åt eller drack. I varje fall inte för oss i plus.
När Air Baltic flyger själva ska det vara utrop om munskydd (men inte ett krav på att man har det, förutom till utvalda destinationer). När det flyger åt SAS ska det inte vara utrop. Upplagt för förvirring.

Flög precis SK1811 till BCN, plan och CC var Air Baltic. CC hade mask, men knappt någon av passagerarna.

Åkte i min noise cancelling bubbla, så vet inte om utrop. Åkte utan mask, inga kommentarer kring det.

fräscht plan. Hade snyggt koll på EBD status när jag beställde min frukost Mikkeller

6C1EF6F5-5645-49D0-B12C-8B3073ED3296.jpeg

Flög CPH-MUC-GIG GRU-FRA-CPH och Stygghansa är mycket nitiska med mask från gate tills dess att du är av. Intressant att de flesta masker är godkända förutom tyg och de med filter.
Märkligt nog inget maskkrav på vare sig MUC/FRA även om det var en rekommendation, även i loungerna., om det nu skulle vara the law....
Kom meddelanden i IFE regelbundet att ha mask på och det gällde att äta och dricka så sakta som möjligt.

Flög ARN-EWR med SAS, inga krav på munskydd.

Nu JFK-FRA med Frankfurt, strikt krav på munskydd, både på flygplats/check-in samt ombord.

Toppen