Senaste nytt

Kraftig devalvering av Aviosvärdet för medlemmar utanför UK och USA

Homer

Medlem
Headforpoints har gjort en analys i flera delar, första här:

We’ve now had a bit of time to digest the changes to long haul Avios pricing on Wednesday.
As more examples come to light, it is clear that this is a major devaluation.

What wasn’t clear to us on Wednesday is what has happened to people based outside the UK and US.
Long haul Reward Flight Saver is not available outside these countries.

If you live in France, Germany, Dubai, Singapore, Spain, whatever …. you’re in big trouble. British Airways has hung you out to dry.
There is no way for you to qualify for long haul Reward Flight Saver because it is only available to people who live in the UK or US.

I will run through them over the next few days.
The biggest problem is that anyone not based in the US and UK has seen an increase of up to 92%, more usually 45% to 60%, for long haul redemptions.


mer här:


Lååång Flyertalk tråd, det tog ett tag innan det blev uppenbart för de som inte bor i UK el. USA att det är en rejäl försämring
så det är mest på slutet som detta diskuteras
 

henrik l

Medlem
Tittat snabbt och det blir än mer extremt om man inte bokar inom Europa. Kollade ikväll på en ekonomi DEL-LHR-GOT, mer än 2000 kr i avgifter. Det verkar som att det blir mera tydligt att man skall bränna sina Avios inom Europa. När man skall köra long haul inom One World ska man bunkra upp miles med AAdvantage, eller Alaskan. Qatar har lika ohemula påslag som British.
 

trekker

Medlem
Trist för er som inte bor i UK eller US, men det är ju inte så att SAS diskriminerar mot oss som inte bor i Skandinavien. :eek:
 

Tomas E

Medlem
Trist för er som inte bor i UK eller US, men det är ju inte så att SAS diskriminerar mot oss som inte bor i Skandinavien. :eek:
Är det verkligen skillnad på villkoren hos SAS beroende på vilket land kontot är registrerat i, som hos BAEC, där skillnaden nu dessutom ökat genom ändringen med reward flight saver på long haul?
Eller syftar du "bara" på att det är sämre tillgång på möjlighet att tjäna EB-poäng och inga EBD-event utanför hemmamarknaden, och inga kontraktslounger (i princip) någonstans?
Inte för att det direkt saknas klagomål på BA i UK. :) Å andra sidan verkar det vara en tumregel att nästan alla flag carriers (åtminstone de i västvärlden) har missnöjda inhemska kunder bland de som "hängt med ett tag".
 

trekker

Medlem
Det är väl rätt mycket med SAS som är sämre om man inte bor i Skandinavien. T ex kan vi inte använda kreditkort för att få status nästan gratis, inget flypremium och vi får inte friends and family email trots EBD.

Men detta handlar om BA och jag förstår att folk blir sura. Men summeringen är nog att man ska satsa på ett Flygbolag och program i det landet man bor, då får man (oftast) bäst fördelar.
 
Toppen