Senaste nytt

Krångligt det här med dricks

Men det är så olika från hotell till hotell.

Mm, på Intercontinental Miami lämnade jag dricks på rummet på avresedagen, bara för att få dricksen påförd på rumsnotan *också*.

(Receptionspersonen sa nånting om nån "made fee" på svårbegriplig Spanglish; det var inte förrän senare som jag insåg att det var "maid fee" hon pratade om...)

Krångligt det här med dricks.

http://hotels.about.com/od/hotelsecrets/ht/tip_hotel_maid.htm

EDIT: lagt med infon i länken ovan

Here's How:
- Tip daily. The same maid may not service your room every night of your stay. If you wait until check-out time to tip for the entire stay, your tip may not go to the right person.
- Mark your tip clearly. Leaving cash or change in the room is not a clear enough signal, as a hotel maid must be very careful about taking anything from your room. Enclose the tip in a sealed envelope (check the desk drawer for hotel stationary) and mark it "Chambermaid."
- Leave your tip in an obvious place. On the television, on a pillow, or on the bathroom counter are all common places to leave the maid's tip.
- Tip according to service and hotel type. In a luxury hotel, tip about $3-5 each night. For an average hotel, $1-2 per night is fine. If the maid goes above and beyond in service, such as providing extra soaps and shampoos or folding towels in the shape of swans (for example), feel free to leave a dollar or two more.
- Don't tip for poor service. Like all tips, if you're not satisfied with the service the maid is providing, don't leave a tip (or reduce the amount you would tip).

Tips:
- Leave a tip in cash, not with spare change.
- If you can't find an envelope, or the hotel doesn't provide one, wrap the bills in a blank sheet of paper, labeled appropriately.
- When you travel internationally, find out how to write "maid" or "Chambermaid" in the local language so you can label the envelope appropriately.

Last edited:
Idag lunchar vi på ett tysk ställe där man lämnar inga dricks på bordet. Vill man göra det då finns det en glasburk vid kassan. European style ;) Och vyn där är exceptionellt!

Idag lunchar vi på ett tysk ställe där man lämnar inga dricks på bordet. Vill man göra det då finns det en glasburk vid kassan. European style ;) Och vyn där är exceptionellt!

Nu var väl inte det tyska stället något i Tyskland, men det intressanta med dricksandet här (och Österrike...och Chile konstigt nog, enligt Wikipedia) är att det är extremt direkt - när man betalar säger man hur mycket man vill betala, t.ex. notan är 40,25 euro, du räcker fram en femtiolapp och säger "45" och får en femma tillbaka. Enkelt och bra tycker jag. När man vant sig vid det känns systemet med att lämna mynt eller sedlar på bordet när man går jättekonstigt.

Jag har läst någonstans att man ska lägga dricksen i badrummet, typ på handfatet. Så det brukar jag göra. Som iof. är rätt skumt ställe om man tänker efter. Nåväl, annars brukar jag dricksa allt på hemresdagen, som kan vara lite taskigt ifall det är olika personer som har städat rummet under tiden man bott där. Men men...

Last edited:
Det fick man däremot på kryssningen med Royal Caribbean. Vi hade pre-paid dricks, men premierade dem som förtjänade det mest med lite extra.

Ang RCI: De som jobbar (och som man *ska* ge dricks) har en garanterad minimilön. Om man betalar med pre-paid vouchers för sin dricks, så räknas dessa av från lönen. Så om man tycker att någon faktiskt gjort ett jobb som är värt att belöna är det snällt att sticka till dem lite cash också. Kyparna brukar vara riktigt bra ime.

Har aldrig lämnat hotelldricks i Sverige.

Fattas bara annat! Inte heller på restauranger ska de ha något annat än om det varit EXTREMT mycket bättre service än man kan förvänta sig.
I decennier har facken krävt att dricks ska bort och lönerna höjas, de har fått sin vilja igenom, vilket naturligtvis är anledningen till att det är så löjligt dyrt i Sverige, Carl Jan håller med di.se - Krögare varnar för dricks

Det värsta jag vet är när det finns en rad "S.C" med belopp angett på notan och det sedan finns en rad där det står "TIP: ____ " Eller när motsvarande står på redovisningen och man sedan ska ange totalt belopp själv på kreditkortsmaskinen. Det är nästan som att dom förväntar sig dubbel dricks...

Det blir ju självklart inget mer än service-charge från mig men....

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Ang RCI: De som jobbar (och som man *ska* ge dricks) har en garanterad minimilön. Om man betalar med pre-paid vouchers för sin dricks, så räknas dessa av från lönen. Så om man tycker att någon faktiskt gjort ett jobb som är värt att belöna är det snällt att sticka till dem lite cash också. Kyparna brukar vara riktigt bra ime.

Det där tror jag inte en sekund på... Officiella källor eller hörsägen?

FYI så får ingen individ behålla den "personliga" dricksen (vare sig kontant eller pre-paid) inom RCCL koncernen. ALLT delas lika mellan personalen inom samma yrkesgrupp.

Det där tror jag inte en sekund på... Officiella källor eller hörsägen?

Jag har hört det i efterhand av kyparen på vår första kryssning som vi hade kontakt med i ett par år efter att vi kommit hem. Det är klart han kan ha ljugit om detta, men han hade personligen inget att vinna på det vid det laget.

Toppen