Senaste nytt

Krävs passinformation Helsinki Vantaa - Tokyo Narita?

Ja, men att ange passinformation till flygbolaget i samband med incheckning är inte något ovanligt. Det brukar förekomma till många länder med visumkrav eller elektroniska visum.

Jag har aldrig varit med om att behöva uppge passinformation för ett land man flyger ÖVER! Låter mycket märkligt och jag skulle inte vara ett dugg nervös så länge passet är giltigt i Japan.

När det gäller ryskt visum var kravet 6 mån då jag senast sökte det, men det är ett land där reglerna ibland ändras ganska snabbt.

Det har du fått göra åtmistone varje gång när du åkt SK963/964 :D

Ja, men att ange passinformation till flygbolaget i samband med incheckning är inte något ovanligt. Det brukar förekomma till många länder med visumkrav eller elektroniska visum.
Och det är för att man flyger över just Ryssland som man behöver göra det på exempelvis SK963/964. Hong Kong kräver inte det, så nog har du angett passinformation för ett land du flyger över ;)
Skärmklipp 2017-01-26 00.08.49_Ink_LI.jpg

Last edited:

Stämmer, men som NotRyan skriver i detta fall är det inte landet du reser till som (enbart) tar del av informationen. För resor till Canada är det USA som kräver informationen. (Numer kräver Canada det också men inte vid överflygning.)

Kan se att ingen ännu haft ett egentligt svar på min fundering. Inte heller SAS när jag pratade med dem. Kan också se att även erfarna resenärer som Note Bene saknat kunskap om att USA ett bra tag vid det här laget krävt passinformation även om man bara flyger över deras luftrum. Det har nu Ryssland också börjat med vilket jag noterade för en knapp månad sedan när jag flög till Hongkong. Att det är så framgår ju också tydligt och klart på SAS bokningssida. Rådet jag nu fått av dem är att vända mig till ryska ambassaden med min specifika fråga.

Och nu har du kommit till läget att det är oändligt mycket enklare att vara skaffa ett nytt pass än att gräva mer i det im du är orolig att det skulle bli problem...

Toppen