Senaste nytt

Kortförsäkring stängd gräns

andreash

Medlem
Hej,

Har ett flyg från Danmark precis innan de ska öppna gränserna igen. Resan är köpt hos Icelandair med SAS Mastercard Premium. SAS MC har en banner på sin sida som säger:
https://saseurobonusmastercard.se/ skrev:
Vänligen notera att avbokning av resa eller flygförseningar på grund av Coronaviruset inte omfattas av kortförsäkringen. Vänligen kontakta researrangören för mer information.

Har skickat en fråga till dem om det gäller även stängd gräns. Vad tror ni? Ser att Amex försäkring verkar gälla för det i alla fall.
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/FAQ-reseforsakring-och-coronavirus.pdf skrev:
Är jag försäkrad om ett land implementerar ett totalt inreseförbud för medborgare från mitt land och stoppar dem vid gränsen? När officiella riktlinjer finns – antingen från regering eller en annan tillsynsmyndighet – gäller täckning för avbokningar och restriktioner, och anspråk kommer att beaktas på denna grund.

Hej,

Har ett flyg från Danmark precis innan de ska öppna gränserna igen. Resan är köpt hos Icelandair med SAS Mastercard Premium. SAS MC har en banner på sin sida som säger:

Har skickat en fråga till dem om det gäller även stängd gräns. Vad tror ni? Ser att Amex försäkring verkar gälla för det i alla fall.

Precis dragit ett ärende till Ax. Intressanta är att allt verkar handla om att jag avbokar. Nu är det flygbolaget som ställt in flighten.
Misstänker dock att det inte kommer gå så bra och jag får acceptera en voucher ändå.

Fick svar nu från Moderna.

Kortförsäkringen täcker inte avbokning av resa på grund av tex. UD´s avrådan, oro för Corona viruset, att landet stängt sina gränser, karantän eller inställd konferens.

Fick svar nu från Moderna.

Med varma hälsningar från Trygg Hansa med utökad reseförsäkring. Samma sak där.
Man säger att man nu börjar inse att villkoren i dagens reseförsäkring inte riktigt är up to date, och man kommer när allt lugnat
ner sig gå över regelverket inför framtiden.
Ser framför mig en enormt täckande försäkring med tillägget av Force Majeure & Act of God där virusepidemier undantas.
(Dock, redan idag gäller försäkringen om jag råkar ut för Vulkanutbrott i Norden - Verkar som man glömt Island :D)

Svar från "Amex"
"Tusen tack för ditt mail och vi beklagar det som inträffat.
När det kommer till Corona viruset / avrådan från UD och inställning på grund av detta är det inget som tyvärr omfattas av våra reseförsäkringsvillkor.
Vi rekommenderar er att i första hand ta i kontakta flyg / resebolaget samt hemförsäkringen för att se över om dem eventuellt ersätter några utav dessa kostnader.
Om fallet är att dem inte ersätter några utav kostnaderna kan du självklart lägga upp en anmälan hos oss men vi kan tyvärr inte lova en ersättning först vi sätt över alla dokument.
För att registrerar en anmälan gör man det smidigast via vår online portal där du väljer avbruten resa:
AMEX Portal"

Har skickat ännu ett svar till dem och bett dem läsa vad jag verkligen skrev.
Men det blir väl att skicka in och få nej....

Svar från "Amex"
"Tusen tack för ditt mail och vi beklagar det som inträffat.
När det kommer till Corona viruset / avrådan från UD och inställning på grund av detta är det inget som tyvärr omfattas av våra reseförsäkringsvillkor.
Vi rekommenderar er att i första hand ta i kontakta flyg / resebolaget samt hemförsäkringen för att se över om dem eventuellt ersätter några utav dessa kostnader.
Om fallet är att dem inte ersätter några utav kostnaderna kan du självklart lägga upp en anmälan hos oss men vi kan tyvärr inte lova en ersättning först vi sätt över alla dokument.
För att registrerar en anmälan gör man det smidigast via vår online portal där du väljer avbruten resa:
AMEX Portal"

Har skickat ännu ett svar till dem och bett dem läsa vad jag verkligen skrev.
Men det blir väl att skicka in och få nej....
Lät ju som att de skulle täcka sånt i deras pdf

Hur fungerar det med konsumentkreditlagen? Om jag minns rätt så har kreditutgivaren ett solidariskt ansvar med den men köper tjänsten/produkten av för fullföljd leverans. Då ska väl dock anspråket krävas av kreditutgivaren.

Hur fungerar det med konsumentkreditlagen? Om jag minns rätt så har kreditutgivaren ett solidariskt ansvar med den men köper tjänsten/produkten av för fullföljd leverans. Då ska väl dock anspråket krävas av kreditutgivaren.
Ja det kan vara värt att kolla in. Men hoppas att flyget ställs in så man slipper trassel

Hej detta handlar egentligen inte o stängd gräns men vill se om någon kan hjälpa mig;

Hade en resa med thaiair CPH-BKK 1April, Bokat med resebyrå, Flighten är inställd och jag har bokat om till i slutet av Juli (Får se hur det går då).

Har en inrikes resa i Thailand BKK-KOP med Airasia, De flyget går som det skall, Enligt Airasia så kreditera eller ombokar de ej gratis inrikes i Thailand, Har läst deras Corona info. Så jag kan alltså ej åka den flighten och kan ej omboka eller avboka, Tror ni att Amex försäkring skulle kunna hjälpa i mitt fall? Har betalat med mitt platinum. Inga stora summor de handlar om men endå 1600Sek typ.

Airasia kan jag omboka mot betalning och summan de vill ha för ändra flighten är exakt samma som de kostar att gå miste om bokningen + boka nya flighter :)

Toppen