Senaste nytt

Kortavgifter hos SAS för företagskort från november 2018 (ej med avresa Sverige)

Har väldigt svårt att förstå arbetsgivare som inte låter sina anställda använda privata kort. Förstår inte vilka objektiva anledningar det finns för att inte göra det.
Reseförsäkring som gäller alla anställda i samma bokning istället för privata kort som ofta bara täcker kortägaren och familj/släkt. En gemensam faktura för alla kort i företaget.

Har sällan med mig företagskortet i vanliga fall så slutar ofta med att jag gör ett utlägg med mitt vanliga kort eller att chefen tar det på sitt i de lägen när han är med.

Reseförsäkring som gäller alla anställda i samma bokning istället för privata kort som ofta bara täcker kortägaren och familj/släkt. En gemensam faktura för alla kort i företaget.

Har sällan med mig företagskortet i vanliga fall så slutar ofta med att jag gör ett utlägg med mitt vanliga kort eller att chefen tar det på sitt i de lägen när han är med.
Det vanligaste är företagsupphandlat kort med privat betalningsansvar och då får ju alla varsin faktura, och reseräkning skall ändå skapas. Skillnaden är bara att transaktioner skickas till systemet och importeras till reseräkningen istället för att matas in för hand, kvitto måste ju ändå scannas in och bifogas....

Det vanligaste är företagsupphandlat kort med privat betalningsansvar och då får ju alla varsin faktura, och reseräkning skall ändå skapas. Skillnaden är bara att transaktioner skickas till systemet och importeras till reseräkningen istället för att matas in för hand, kvitto måste ju ändå scannas in och bifogas....
Jobbar inte på ett såpass stort företag att vi ofta gör stora upphandlingar utan ofta får vi ta det som erbjuds publikt. Vi har iaf kort genom SEB där vi inte är personligt ansvariga för inköp och fakturan (en samlad för alla kort) går direkt till företaget.

Kollade även prislistan och det skulle vara dyrare för oss att ha kort med personligt ansvar jämfört med att företaget har ansvaret.

seb.se skrev:
När du betalar minst 75 procent av en tjänsteresa med SEB Corporate eller SEB Corporate limit får du automatiskt en försäkring som kompletterar ditt vanliga reseskydd. Du får även ett avbeställningsskydd utan extra kostnad. Avbeställningsskyddet gäller om du måste avboka din resa på grund av sjukdom eller olycksfall. Försäkringen kan även ge dig ersättning för försenad avgång och försenat bagage.

Reseförsäkringen gäller för dig som är kortinnehavare, men du kan även betala resan för medföljande kollegor under förutsättning att de har ett giltigt SEB Corporate, SEB Corporate limit eller Bankkort företag.

I vårt fall blir det mindre administration om vi betalar med kortet direkt men ett excelark per månad och inlämnade kvitton (dem måste ju ändå ha alla kvitton ;) ) till ekonomiavd är väl rätt ok också, skiljer sig nog rätt mycket mellan olika företag.

Det kan ju vara rätt dyrt att hantera reseräkningar.
Har man ett företagskort kan ju reseräkningen skapas automatiskt och ingen överföring behöver göras till arbetstagaren vilket också är en transaktion som måste hanteras annars.

Ja, så är det förstås. Jag tycker det känns skönare att arbetsgivare tar utlägg på sina privata kort och sen lämnar reseräkning. Har varit med om båda, men med företagskorten var det ett jäkla tjat om att få in kvitton på alla transaktioner. Nu när alla använder sina privata kort så är man betydligt mer noggrann.

Det här är jättebra! Önskar bara att avgiften vore ännu högre. Ökar arbetsgivares motivation att låta alla använda egna kort.
Håller med, också viktigt att komma ihåg att om det är ett företagsupphandlat kort med privat betalningsansvar så kan företaget inre kräva att du använder just det kortet. Det vill säga fritt fram för ett privat kort.

Har väldigt svårt att förstå arbetsgivare som inte låter sina anställda använda privata kort. Förstår inte vilka objektiva anledningar det finns för att inte göra det.
En stor orsak är bedrägeri/fiffelrisken, men sedan spelar säker kick-back för företaget en roll.

Håller med, också viktigt att komma ihåg att om det är ett företagsupphandlat kort med privat betalningsansvar så kan företaget inre kräva att du använder just det kortet. Det vill säga fritt fram för ett privat kort.
Det är klart de kan kräva att du använder det, finns ju ingenting som hindrar det? Upp till dig om du vill acceptera det eller försöka driva det vidare givetvis. Det beror ju lite på situationen, och på ditt företag. Vanligtvis så kontrar de argumenten om betalningsansvar med att betala räkningen automatiskt, dvs du får inte ersättningen utan de betalar automatiskt till kortföretaget i enlighet med vad du specificerat på reseräkningen.

En stor orsak är bedrägeri/fiffelrisken, men sedan spelar säker kick-back för företaget en roll.

Det är klart de kan kräva att du använder det, finns ju ingenting som hindrar det? Upp till dig om du vill acceptera det eller försöka driva det vidare givetvis. Det beror ju lite på situationen, och på ditt företag. Vanligtvis så kontrar de argumenten om betalningsansvar med att betala räkningen automatiskt, dvs du får inte ersättningen utan de betalar automatiskt till kortföretaget i enlighet med vad du specificerat på reseräkningen.
Nej, de kan inte kräva det. De kan såklart be dig och säga att det är ett måste, men de kan inte tvinga dig. Vägrar du så är det tex inte grund för uppsägning eller andra åtgärder. Eftersom det är du som privatperson som bär hela risken så väljer du också om du skall betala med det eller inte. De kan betala räkningen automatiskt men hamnar företaget på obestånd mellan resa och faktura så sitter du där med skägget i brevlådan.

Nej, de kan inte kräva det. De kan såklart be dig och säga att det är ett måste, men de kan inte tvinga dig. Vägrar du så är det tex inte grund för uppsägning eller andra åtgärder. Eftersom det är du som privatperson som bär hela risken så väljer du också om du skall betala med det eller inte. De kan betala räkningen automatiskt men hamnar företaget på obestånd mellan resa och faktura så sitter du där med skägget i brevlådan.
Naturligtvis kan företaget kräva att du skall betala alla företagsutgifter med företagskortet. Det går alldeles utmärkt att ha en sån policy. Sen kan man ifrågasätta det, och försöka tumma på reglerna hur mycket man nu vill och orkar.
Men om de har en policy att alla utgifter måste tas på företagskortet och man inte följer den policyn så riskerar man faktiskt att inte få betalt.

Sen kan man givetvis låta bli att använda kortet och kräva att resor, hotel etc. betalas direkt av företaget (på samma sätt som många andra utgifter) för att undvika risken med betalningsansvar. Rekommenderar att prata med ekonomiavdelningen om så är fallet, de hanterar vanligtvis det för en rad andra anställda som inte har företagskort.

Nu är det ju inte så att jag tycker det här är bra eller så, skulle gärna dra alla utgifter via mina privata kort, men det är en annan fråga.

Naturligtvis kan företaget kräva att du skall betala alla företagsutgifter med företagskortet. Det går alldeles utmärkt att ha en sån policy. Sen kan man ifrågasätta det, och försöka tumma på reglerna hur mycket man nu vill och orkar.
Men om de har en policy att alla utgifter måste tas på företagskortet och man inte följer den policyn så riskerar man faktiskt att inte få betalt.
Självklart kan de kräva detta, men de kan inte tvinga mig att använda ett specifikt kort. Man kommer ju då hamna i situationen att jag inte kan göra utlägg i jobbet och om det är ett måste lär någon få ge med sig, antingen undantag i policyn eller så byter man jobb.

Personligen skulle jag inte acceptera att vara betalningsansvarig på ett kort jag själv inte får välja.

Toppen