Senaste nytt

Kort transfertid

Axxo

Medlem
Bokade precis en resa från New york till Göteborg via Montreal och Frankfurt. Såg nu att transfertiden i Monteral endast var 41 minuter. (EWR-YUL-FRA-GOT)

Tror ni att man hinner?

Vad händer om man missar flighten?

Bokade precis en resa från New york till Göteborg via Montreal och Frankfurt. Såg nu att transfertiden i Monteral endast var 41 minuter. (EWR-YUL-FRA-GOT)

Tror ni att man hinner?

Vad händer om man missar flighten?
Det låter farligt kort men det borde väl inte vara omöjligt beroende på hur international transfers ser ut nu under pandemin. Men med försening ut från ewr kan det bli väldigt spännande.

När är resan? Tänker vädermässigt..

Hur är den bokad? Genomgående biljett direkt från flygbolaget eller någon specialare?

Bonusprogram: Eurobonus - 2 4 1
Flygbolag: Lufthansa & Air Canda
Kabinklass: Business
Avreseort: GOT
Destination: EWR
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 24 november till 27 november (Hemresan)
Bokad: 21-10-28 (Idag)

Vad händer om vi missar flyget?

Transit i YUL går sjukt snabbt. Jag har åkt LGA-YUL-Europa ett par gånger och 10min efter landning är jag vid gaten för nästa flight.

Missar du planet blir du ombokat så länge allt är på genomgående biljett. Det gäller alltid oavsett betalningsform.

Om ni är nervösa, kolla när flighten innan går och poppa in på EWR och fråga om ni kan få åka med. AC både på EWR och LGA har alltid gett mig om plats när jag har frågat.

27 november är väl en av USAs största resdagar. Söndagen efter Thanksgiving så det lär nog vara MYCKET folk i omlopp dock kanske inte så många som reser just till Canada på grund av rådande restriktioner så där kan det nog finnas möjligheter att komma med ett tidigare plan. Det går ett plan 14:38 och sedan det som ni är bokade på 16:00

Det verkar dock inte finnas så många andra lämpliga alternativ att ta sig till GOT annat än med planet via FRA när ni väl kommit till YUL. Men det får flygbolaget fixa och med lite tur får ni revenue-biljetter :)

Transit i YUL går sjukt snabbt. Jag har åkt LGA-YUL-Europa ett par gånger och 10min efter landning är jag vid gaten för nästa flight.

Missar du planet blir du ombokat så länge allt är på genomgående biljett. Det gäller alltid oavsett betalningsform.

Om ni är nervösa, kolla när flighten innan går och poppa in på EWR och fråga om ni kan få åka med. AC både på EWR och LGA har alltid gett mig om plats när jag har frågat.
Tack

Tack för tipsen! vi kanske hör av oss till Air Canada eller Eurobouns och kollar med dom, om det ändå går en flight 14:38.

Tack !

Tack för tipsen! vi kanske hör av oss till Air Canada eller Eurobouns och kollar med dom, om det ändå går en flight 14:38.

Tack !

Ett par saker som jag tror du redan vet ;) "Höra av sig" till SAS: du kan INNAN avresa boka om en EurooBonusresa mot en kostnad på 150kr OM det finns bonusplatser. Du kan INTE boka om en resa som redan är påbörjat. Så vill du vara 100% så ändrar du det INNAN i mån av plats.

"Höra av sig" till Air Canada per telefon är lönlöst. Inte deras uppgift.

Flighten som @AABack2ARN talar om kl. 14:38 är INTE Air Canada. Det är United. Nu flyger United Express från samma terminal (Terminal A) men sannolikheten att Air Canada till United är låg om det inte redan är en IrrOPS med andra ord förseningar på den ni har bokat.

Mitt tips var "walk to gate" till Air Canada och be om att byta. Mitt antagande var två: det finns flera flighter och att ni åker med handbagage. Annars går det inte. Eftersom det är en lördag har Air Canada ett gap mellan 10:35 och 16:00. Gapet på LGA är 11:10 till 15:40. LGA-YUL är i normala fall nästan som en shuttle service.

Om ni vill reducera riskerna så går det ett AC flyg 10:35 från EWR som verkar ha plats till YUL. Tyvärr finns det ingenting från LGA. Jag hade dock inte bekymrat mig så mycket, det blir ACs problem att få hem er. Händer det nåt blir ni ombokat, den största risken att detta sker är redan på EWR och då bokas ni säkert om till Lufthansa/Swiss/United till Europa utan att behöva åka upp till YUL.

Toppen