Senaste nytt

Kort-strategi SAS MC/AMEX & LTG - Hur gör du och varför?

Fredah

Medlem
Jag har uppnått Eurobonus Lifetime Gold och har idag korten SAS MC Premium och SAS AMEX Elite.

Spend MC: 150-200k
Spend AMEX: 350-500k
Total intjäning av EB Poäng ca 160-180k per år (inkl poängkampanjer, resor osv).
ca 15-20 Resor per år inom EU (Eco Revenue) och 1 Bonusresa (long haul).

Eftersom jag redan har LTG, inte har någon chans att uppnå Dimond och endast behöver en voucher så känns 4800kr/år för att få 20p/100kr istället för 15p med Premium lite saftigt. Eftersom Premium nu skulle "räcka" för mig så tänkte jag testa Platinum+Premium men när jag ringde in fick jag veta att denna kombo inte erbjuds längre.
Jag är inne på att ändå köra kombon SAS MC Premium, AMEX Premium & Platinum men då årsavgifterna blir rätt saftiga är frågan om man kan motivera detta?
Fördelar med detta är ju Priority Pass när jag inte reser SAS, Dining by Amex samt bra försäkringar.

Hur gör du och varför?
Finns det någon anledning att titta på att lägga en del spend på Platinum i så fall?
 

TP12

Medlem
Har MC Premium, Amex Elite samt Amex Platinum och ser att Platinum i stort sett betalar sig utifrån diningförmån men även skönt med fast track på vissa flygplatser och lounge access när man inte åker *A. Lägger i stort sett ingen spend på Platinum men det kommer du behöva göra om du vill utnyttja reseförsäkringen.

Kan man tajma poänghelgerna på MC Premium, inte behöver mer än en voucher och inte behöver statuspoängen från Elite så hade jag nergraderat.
 

Fredah

Medlem
Tack!

Var tvungen att läsa villkoren, du har rätt gällande försäkring. Tidigare var formuleringen något i stil med ”betalt med Amex” (så oavsett vilket kort man betalade med så gällde den ”bästa” försäkringen) nu står det uttryckligen Platinum Card.

Jag kommer nog behålla MC premium, nedgradera Amex Elite till Premium (direkt efter jag uppnått nästa voucher) samt testa Platinum ett tag och om det betalar sig (känns värt) så behåller jag det också.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dbodenfo

Medlem
Jag började så (har dock inte LTG). Premium och Platinum - men har sedan gått över till elite och platinum - men efter en labradog valp följde med hem förra sommaren så har jag stängt ner Elite då jag inte känner att flyga med hunden är optimalt.
 

Fredah

Medlem
Jag började så (har dock inte LTG). Premium och Platinum - men har sedan gått över till elite och platinum - men efter en labradog valp följde med hem förra sommaren så har jag stängt ner Elite då jag inte känner att flyga med hunden är optimalt.

Lägger du också all spend på SAS Amex?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Toppen