Senaste nytt

Kort stopp i Taipei, tips om boende?

Chappy

Medlem
Hej,
Ska resa till Bali i Februari och har en layover på 12h i Taipei. Landar 21.45 så frågan är om det är värt att ta sig in till stan eller stanna och bo på hotell precis vid flygplatsen?
Reser med tjejen och vi är båda intresserade av mat och goda drinkar :D
Tacksam för tips!
Mvh Andreas
 

Taggen

Medlem
Det tar ett en stund att ta sig in till centrala Taipei från flygplatsen så om ni landar 21:45 så är ni inte i stan före 23:30 beroende på färdmedel givetvis. Det går tunnelbana hela vägen från flygplatsen in till stan men den tog närmare 45 min-1 timme om jag inte minns fel senast jag tog den. Vill ni inte stressa dagen efter dvs. sova nära flygplatsen så kan jag rekommendera Novotel Taipei Taoyuan International Airport. Sedan antar jag att ni kommer med den sena London-flighten så då är ni iofs utvilade då den avgår sent från London så ni har sovit ett natt på planet så ni anländer till Taipei på "eftermiddagen" så ni kanske är pigga och då kan ni väl dra in till stan i så fall.
 

Chappy

Medlem
Tack! blir nog att vi tar hotellet vid flygplatsen dit, sen åker vi in i Taipei på vägen hem från Bali istället
Mvh
 
Bumpar denna tråd då jag har en overnight layover och vill självklart försöka se lite av Taipei.
Jag landar 18:00 och åker vidare dagen efter vid 9 på morgonen.
Vad jag läst mig till så måste jag ta ut det incheckade bagaget då EVA Air inte håller bagaget vid layovers som är längre än 12 timmar. Så måste först hitta bagageförvaring på TPE. Tror jag struntar i Hotel och sover på någon bänk på flygplatsen efter min sightseeing tur

Så har någon tips på områden att besöka, bra öl ställen t.ex ? : )
 

intuition

Medlem
...
Vad jag läst mig till så måste jag ta ut det incheckade bagaget då EVA Air inte håller bagaget vid layovers som är längre än 12 timmar. Så måste först hitta bagageförvaring på TPE. ...
Sök på "Bonded storage". TPE har en utmärkt service airside och du kan i praktiken lämna allt baggage där och de kommer att förvara det och transportera det till nästa plan. Den ligger precis före tullfiltret om jag minns rätt. Enda kruxet är att de tar bara kontant betalning så du behöver lite NTD airside.
Så var det iaf när jag var där 2019


PS
Inte lätt att hitta info om bonded storage men det här finns iaf på Taoyuans hemsida

  1. Passengers can find storage lockers at the luggage claim halls of both Terminal 1 and 2. Fees for bonded luggage storage are calculated by weight and will cost between NT$ 200~500 per piece and bonded luggage may be stored no more than 30 days. For more information, call: +886-3-398-2326 (Terminal 1) or +886-3-398-3369 (Terminal 2).
  2. When claiming stored luggage upon departure, please call +886-3-398-2459 and airport staffs will fetch and deliver your luggage at the restricted departure zones in Terminal 1 or 2.

För landside finns det flera:
 
Last edited:
Har en 22 h layover i Taipei i Januari, in och ut från TPE.

Vi vill in till stan, testa massa härlig street food och hänga på härliga barer.

Någon som har tips på område/boende? :)
 
Sök på "Bonded storage". TPE har en utmärkt service airside och du kan i praktiken lämna allt baggage där och de kommer att förvara det och transportera det till nästa plan. Den ligger precis före tullfiltret om jag minns rätt. Enda kruxet är att de tar bara kontant betalning så du behöver lite NTD airside.
Så var det iaf när jag var där 2019


PS
Inte lätt att hitta info om bonded storage men det här finns iaf på Taoyuans hemsida



För landside finns det flera:
Tack för bra tips! Hittade även en tråd på flyertalk efter jag googlade med info om det här
Nu däremot när jag checkade in väskan menade incheckningspersonalen att jag inte behövde plocka upp väskan på TPE utan den skulle åka vidare automatiskt.
Vi får se, jag kommer nog ta en titt vid bagagebandet för säkerhets skull
 

fcx

Medlem
Vill man maximera tiden i stan så kan man checka in sitt bagage på centralstationen för vissa flygbolag. Kostar inget extra.
 

Link

Medlem
Har en 22 h layover i Taipei i Januari, in och ut från TPE.

Vi vill in till stan, testa massa härlig street food och hänga på härliga barer.

Någon som har tips på område/boende? :)
Bodde på ArTree-hotel, schyssta rum och rätt centralt läge.
När det gäller night market så skulle jag rekommendera Raohe Night Market, färre turister och bättre variation än Shilin Night Market som är den största.
Tycker du förresten om whisky så testa lokala Kavalan, har vunnit en del priser och går att få tag i för bra priser i lokala spritaffärer.
 
Tack för bra tips! Hittade även en tråd på flyertalk efter jag googlade med info om det här
Nu däremot när jag checkade in väskan menade incheckningspersonalen att jag inte behövde plocka upp väskan på TPE utan den skulle åka vidare automatiskt.
Vi får se, jag kommer nog ta en titt vid bagagebandet för säkerhets skull

Så , lite uppföljing, jag behövde aldrig hämta ut väskan. Jag frågade transfer personal och bagage service personal från EVA när jag kom till TPE, alla sa att jag behövde inte hämta ut väskan utan den skulle gå till min destination. Jag sneglade lite på bagagebandet men tänkte att har flera olika personer från olika avdelningar sagt att det är fallet så valde jag att lita på dom och gick till tåget och åkte in till Taipei.
Morgonen efter satt jag och kollade i Find My appen på telefonen och tillslut började väskan röra på sig och sen så såg jag att den var ute vid planet, så då kunde jag andas ut , kunde sen hämta ut väskan i London när jag kom dit.
Det här känns lite som en YMMV situation däremot

Under min kväll i taipei så besökte jag Taipei 101 snabbt innan dom stängde, sen gick jag till Taihu Brewing där det var full fart och en hel del halloween utklädda människor vilket var kul och se, tog sen metron till Mikeller där det blev ett par öl.
Efter det här tänkte jag ta tåget tillbaka till flygplatsen, klockan började närma sig 01 , men insåg att sista tåget hade gått vid 11-12 så det var antingen buss eller taxi. Från Mikeller var det typ 20 minuters promenad till busstation där bussen till flygplatsen gick ifrån , och jag skulle precis hinna det så jag valde det alternativet.
Jag lämnade flygplatsen vid 19 och var tillbaka vid 02, väldigt trött , men en rolig utflykt :)
IMG_0481.jpg
 
Toppen