Senaste nytt

Kort i USA för utbytesstudent?

Jag skulle titta på Wise för det (föredetta transferwise). De brukar funka med "översättning" till amerikanskt system och du kan välja mellan bank i båda änder eller ett betala in med kreditkort (mot avgift).
Kollade lite i Wise, och det verkar som att det kan fungera när jag väljer USD som valuta. Helt klart värt att testa. Tack!

Det kan vara så att hon bara har testat kortet i butiker som inte är uppkopplade online. Om det är ett SEB Debit Limited (tidigare Maestro) så fungerar det bara i onlineterminaler. Det skulle ju också förklara varför inte SEB ser något.

Annat problem med hennes kort kan vara om hon klickar på ”Debit” på kortterminalen när hon betalar. När jag var utbytesstudent så brukade mitt ICAbanken debitkort bara fungera om jag klickade på ”credit” på kortmaskinen. Vet iofs inte om dessa val kommer upp i dagens maskiner där fortfarande. Minns särskilt att både 7-Eleven och CVS brukade be en att klicka på antingen debit eller credit vid betalning.

Annat problem med hennes kort kan vara om hon klickar på ”Debit” på kortterminalen när hon betalar. När jag var utbytesstudent så brukade mitt ICAbanken debitkort bara fungera om jag klickade på ”credit” på kortmaskinen. Vet iofs inte om dessa val kommer upp i dagens maskiner där fortfarande. Minns särskilt att både 7-Eleven och CVS brukade be en att klicka på antingen debit eller credit vid betalning.
Bra tips! Tack. Ska testas.

Det enklaste är nog att du skickar ett sms/ringer dottern och ger henne dina kortuppgifter och så lägger hon in det i sin mobil/Apple Pay.

Sen låter det nog som att det bästa tills att ni klurat ut felet med SEB-kortet är att hon lägger in ditt kort i typ Apple/Google/Samsung Pay.
Strider inte detta typ mot T&C från de flesta kortutgivare att man ger ut sina kortuppgifter till you någon annan?

Kan även väldigt lätt bli att kortet spärras "direkt" om det används på två olika ställen i världen och det kan bli lite svårt att förklara då varför man delar ut kortets uppgifter.

Finns betydligt bättre sätt att temporärt lösa dessa typer av problem om det nu fanns cash samt en värdfamilj som kan bistå i närtid.

Jag öppnade ett kontonas Bank of America när jag pluggade i San Francisco för närmare 25 år (!) sedan. Förde sedan över en större summa från mitt SEB-konto. Det fungerade bra och jag fick då ett amerikanskt VISA-kort som underlättade en hel del.

Kruxet kan vara att jag var över 18 år, så det kanske sätter spärrar i hjulet. Apple Pay är dock allt mer utbrett här så det borde vara en bra lösning.

Toppen