Senaste nytt

Kort hopp från Singapore

Kul att jag snubblade över den här tråden när jag egentligen letar efter tips för att ta sig TILL Singapore en dag.

Tänkte testa snabbtåget ner till Atlas Ginbar en dag när vi ändå är i krokarna (Kuala Lumpur).

Jag gillar Singapore och försöker alltid hitta en anledning att åka dit. Att stanna 3-4 dagar är alldeles lagom.
Jag vet inte vad du menar med att Singapore är dyrt, men min erfarenhet är att det inte behöver bli så dyrt.
Hotell som håller någorlunda standard är väl något dyrare, men det går att hitta lägre priser om man gör avkall på viss standard och på läge.
Att ta sig runt med tunnelbanan kostar inte så mycket.
För mig handlar Singapore mycket om mat. Och det behöver inte alls bli särskilt dyrt. Tvärtom så skulle jag vilja påstå att det går att äta både gott, mycket och billigt på flera av de lokala matserveringarna.

De flesta föreslagna alternativ tycker jag känns som bortkastad tid. Om du trots allt inte vill stanna i Singapore så hade jag tagit bussen eller tåget till Malaysia eller en båt till Indonesien. Om du väljer att bo på resort på Bintan så kommer priserna att variera även där, beroende på plats. I många fall så lär det bli dyrare per dygn än vad du betalar per natt i Singapore. Väljer du att bo på hotell (eller bungalow) på Bintan så kan det bli väldigt billigt, men standarden blir också därefter.

Tack alla för kommentarer!

Håller såklart med om att Singapore är ett trevligt resmål i sig. Äta gott? Ja absolut rätt ställe!
Det är bara det att det är lite mindre roligt äta världsklass ensam och om jag känner mig själv rätt, så kommer jag att dra mig för det. Jag såg framför mig att jag blir sittade där på hotellet och äter mig igenom deras torra meny.

Slöseri med tid att resa vidare - Jepp, objektivt helt sant. Mitt perspektiv är nu att senaste långresa gjordes jan 2020, dvs snart 3 år sedan. Jag gillar ju att flyga, jag gillar pulsen att "studsa runt" och vara på väg. Ofta har mina resor 7-8 stop, ett antal sidoresor byggda runt en longhaul. Singapore är ingen dålig hub för sidoresor, tänkte jag.

Logiskt har ni rätt. Kör på Singapore, dra ut på någon ö och gör överstickare till Malaysia.
Känslomässigt.... äää.. vi får se var det landar ;)

Håller såklart med om att Singapore är ett trevligt resmål i sig. Äta gott? Ja absolut rätt ställe!
Det är bara det att det är lite mindre roligt äta världsklass ensam och om jag känner mig själv rätt, så kommer jag att dra mig för det. Jag såg framför mig att jag blir sittade där på hotellet och äter mig igenom deras torra meny.

Slöseri med tid att resa vidare - Jepp, objektivt helt sant. Mitt perspektiv är nu att senaste långresa gjordes jan 2020, dvs snart 3 år sedan. Jag gillar ju att flyga, jag gillar pulsen att "studsa runt" och vara på väg. Ofta har mina resor 7-8 stop, ett antal sidoresor byggda runt en longhaul. Singapore är ingen dålig hub för sidoresor, tänkte jag.

Logiskt har ni rätt. Kör på Singapore, dra ut på någon ö och gör överstickare till Malaysia.
Äter gör man gärna på Hawker Centers i Singapore. Inga konstigheter att sitta själv. Skulle lätt stanna i staden. Resort på Bintan kommer att vara dyrare med sämre mat.

Finns massor att kolla på i stan dessutom.

Om du vill sticka iväg är Langkawi trevligt. En timme flyg för några hundra. Hur bil och kör runt ön och bada lite.

Gå till valfritt hawker center, hitta en plats du vill sitta, placera ett paket servetter/näsdukar för att reserva, notera platsens nummer. Beställ allt du vill och njut.

Måsten: char kway teow, laksa, scissor cut curry rice, chilli crab, biryani.

Gå till valfritt hawker center, hitta en plats du vill sitta, placera ett paket servetter/näsdukar för att reserva, notera platsens nummer. Beställ allt du vill och njut.

Måsten: char kway teow, laksa, scissor cut curry rice, chilli crab, biryani.
Tänk på att det inte går att betala med kort överallt på Hawker Centers, så ha cash med dig.

Skulle lätt stanna i Singapore givet att det bara är 3 dagar. Går att leva billigt. Finns massor av Hawkers där du hittar förstklassig mat till inga pengar alls.

Toppen