Senaste nytt

Kort för student

SJ Prio Mastercard, Nordic Choice Club Mastercard och SAS Eurobonus Mastercard ges alla ut av SEB Kort AB. Jag är ganska övertygad om att det inte spelar någon vilket av korten man försöker ansöka om utan att SEB Kort har samma regler för kreditprövning ovasett vilket bonusprogram som just det kortet råkar vara kopplat till. Bonusprogrammet är ju inte med och tar kreditrisken, utan den bärs ju av SEB Kort, därför har de rimligen samma villkor för godkännande helt oavsett vilket av korten det gäller.

Däremot vill jag minnas att SEB har i sitt studenterbjudande ett eget kreditkort, SEB Mastercard, där krediten sätts lågt men just med tanke på att man är student. Har du haft ett sådant kort ett tag, kan du kanske, tillsammans med din lokala bankman, få lov att byta det (stänga en kredit och öppna en ny) med det bonusprogram där du vill samla poäng. Men det krävs en del kontakt med ditt lokala SEB kontor och man behöver ju också ha sitt konto där för att visa hur ens normala ekonomi ser ut. Det gick i alla fall för 15 år sedan när jag gjorde något liknande själv. Dock inget man kan sitta hemma vid dator och pyssla ihop utan det krävs kontakt via det lokala bankkontoret.


Tackar, som du säger så är det nog inte någon skillnad mellan de olika. Känner lite att den tiden det eventuellt hade tagit innan jag hade kunnat få ökat/bytt kort till ett med poäng system hos SEB har jag troligen gått ut min utbildning.
 

Berglund

Medlem
@PonnaPilot Det är nog en riktig bedömning. Det finns en mycket god anledning att man inte låter studenter skuldsätta sig med kreditkort eller blancolån, då man inte vill att unga människor som valt att investera i utbildning skall fastna i lånefällan - i varje fall inte alltför tidigt.

Jag kan inte all historia, men normalt är svensk kreditgivning tämligen restriktiv och baserad på det som kallas "god kreditgivningssed" där självkontrollen är ganska långtgående. Allt för att undvika reglering via påtvingade lagar. Däremot vet jag, eftersom jag själv var med, att SEB Kort AB, tillsammans med familjen Wallenberg valde att erbjuda helt gratis Diners Club kort med SAS koppling till alla studenter på Handelshögskolan i Stockholm i samband med 100 årsfirandet. Man åsidosatte all kreditprövning, över hela linjen och erbjöd alla, helt oavsett ekonomisk situation, oavsett inkomst och tidigare kredithistorik - 25 000 kr i kreditlimit på nytecknade Diners Club kort, inga inkomstkrav, ingenting! Enligt uppgift skall familjen Wallenberg ha borgat för totalen, som en klumpsumma. Enormt förmånligt och vi var många som hängde på det otroligt generösa erbjudandet, tackade och tog emot! Jag är en av många som har kvar mitt Diners Club kort - än idag!

Idag är jag SAS Diamond och har SEB som min privatbank. Familjen Wallenberg är fjärde störste ägare i SAS och SEB är deras egen "husbank" - har Familjen gjort vinst på mig och många andra genom sitt generösa erbjudande? Ja, i allra högsta grad! Tog vi icke desto mindre tacksamt emot som studenter - jo, naturligtvis! Vem hade inte gjort det?
 
@Berglund
Full förståelse för det egentligen, men min tanke med ett kort idag är att jag ändå måste betala för mitt kort jag har idag. och behöver jag ändå betala för mitt kort så kan jag också få lite tillbaka för det. Men det får jag inte idag.

Hade hoppats att det fanns något kort som passade oss studenter, lite som ett sätt att ge student lite motivation och vara lite mer medvetna om att man kan få "rabatt" eller erbjudande om man väljer att betala på visst sätt.
 

Berglund

Medlem
Studenter som inte har någon inkomst faller utanför de normala mallarna för "god kreditgivningssed", eftersom just fast inkomst värderas väldigt högt. Givet det kriteriet ger man normalt inte studenter lån eller blancokrediter och det tycker jag i grunden är bra. IKEAs Ikano bank har "flytta hemifrån" lånet på 25 000 kr som man kan få en gång i livet att köpa möbler och husgeråd på IKEA för, missar man en enda inbetalning - då blir det ett vanligt blancolån direkt! De fyra storbankerna i Sverige har olika studenterbjudanden men det är just med deras egna produkter, inga co-brandings överhuvudtaget. I övrigt känner jag inte till någon genväg för studenter. Leta rätt på ett extrajobb, ha en vän med eget företag som anställer dig eller något sådant. Annars får du vackert vänta, det är trots allt bra att krediter inte ges hur lättvindigt som helst. Det är kämpigt att vara student men framtiden är er!
 

Berlinkid

Medlem
Både Norwegian och Coop fick jag som student. Bådas poängsystem har ju blivit märkbart sämre, men bättre än inget.

Coop har för övrigt även ett gratis kreditkortsalternativ som ger halva poäng jämfört med deras andra kreditkort.
 

Jay

Medlem
@PonnaPilot
Däremot vet jag, eftersom jag själv var med, att SEB Kort AB, tillsammans med familjen Wallenberg valde att erbjuda helt gratis Diners Club kort med SAS koppling till alla studenter på Handelshögskolan i Stockholm i samband med 100 årsfirandet. Man åsidosatte all kreditprövning, över hela linjen och erbjöd alla, helt oavsett ekonomisk situation, oavsett inkomst och tidigare kredithistorik - 25 000 kr i kreditlimit på nytecknade Diners Club kort, inga inkomstkrav, ingenting! Enligt uppgift skall familjen Wallenberg ha borgat för totalen, som en klumpsumma.

Wow häftigt! Sånt kan man bara drömma om på samma skola 10 år senare..
 

jacoph

Medlem
Jag har SAS Amex Classic som student, inga problem vid ansökan. Vet inte huruvida det faktum att jag sökte under sommaren när jag har heltidsjobb spelade in..
 

Delayed

Medlem
Jag har SAS Amex Classic som student, inga problem vid ansökan. Vet inte huruvida det faktum att jag sökte under sommaren när jag har heltidsjobb spelade in..
Det har jag svårt att tro. Möjligen om det faktum att du just då hade heltidsjobb påverkade vad du uppgav för årsinkomst. För övrigt har jag svårt att se att de skulle kunna ha någon som helst kunskap om huruvida du heltidsjobbade eller heltidssolade. :)
 
Är i samma situation. Blev nekad SAS amex pga för låg inkomst. Lever dock mest på besparingar men det frågades bara efter inkomst i ansökan.
Skaffade Norwegiankort istället, men de har sänkt till 0,5% i cashpoints att flyga för. Ska byta till kort med cashback istället. Tror inte det finns något bra kreditkort med resebonus i vår situation. Jag har bil och kör en del så för mig blir det blir något kort som samarbetar med bensinbolag.
Bästa kreditkortet 2018 - spara och tjäna pengar med rätt kreditkort
 
Last edited:
Toppen