Senaste nytt

Kort connection NBO -> Risk att missa flight -> Vaccinationskrav

eddo

Medlem
Hittade ingen lämplig befintlig tråd.

Kort sagt, vi har en connection på 1h25min på NBO innan vi reser vidare till MRU. Mauritius kräver vaccin mot gula febern vid >12h transit i riskland, vilket Kenya är. Då vi har kortare connection omfattas vi inte av kravet men jag ser nu att om vi skulle missa den flighten innebär nästa flight på sträckan att vår connection skulle överskrida 12h.

Vad säger den samlade expertisen här, smartast är väl att ta vaccinet även om det riskerar att vara i onödan? Eller finns det några mer eller mindre officiella ”undantag” vid dessa tillfällen som jag missat när jag sökt info?

Jag tycker svaret är ett relativt enkelt ja. Det är ju dessutom ett livslångt vaccin så man kan ha nytta av det vid andra resor.
Tack, ja det är väl det jag landat i också. Ville egentligen mest höra om det finns några generella ”undantag” vid denna typ av händelser som jag missat (även om jag inte tror det).

Vi reser vidare NBO-MRU under kvällen/natten och KQ hade tidigare fler flighter under morgonen dagen efter, vilket gjorde att jag då tänkte att vi löser det under 12h oavsett och att vaccin inte är aktuellt. Men nu verkar nästa flight som sagt innebära >12h vilket ändrar förutsättningarna.

För tydlighetens skull ska jag säga att jag inte har någon koll på om det finns några "undantag" eller så. Men skulle gissa som du. Har däremot en rätt "risk averse" personlighet och tar gärna några extra steg för säkerhets skull—särskilt när det inte är några jätteproblem och i sammanhanget kanske inte det dyraste vaccinet.

Det dyraste med det kanske är känslan av att behöva utnyttja det mer med någon annan resa till Afrika eller Sydamerika. :p

Vi flög ZNZ-NBO-AMS i April och fick då ungefär 1 minuts layover på NBO eftersom planet från ZNZ inte ens kom.. Ett annat flyg från Antananarivo landade och plockade upp oss. Hur som helst så väntade flyget från NBO på oss alla och personal guidade oss rätt, det tog inte länge att ta sig från gate till gate. Misstänker att samma hade hänt om ni råkade vara sena eftersom det är så pass populär transfer

Det dyraste med det kanske är känslan av att behöva utnyttja det mer med någon annan resa till Afrika eller Sydamerika. :p
Gillar inställningen! Det är ju ”lika bra” att besöka lite fler länder där när vi ändå tagit vaccinet. Och KQ är ju ett av få bolag med bra tillgänglighet så det får nog bli så. ;)
Vi flög ZNZ-NBO-AMS i April och fick då ungefär 1 minuts layover på NBO eftersom planet från ZNZ inte ens kom.. Ett annat flyg från Antananarivo landade och plockade upp oss. Hur som helst så väntade flyget från NBO på oss alla och personal guidade oss rätt, det tog inte länge att ta sig från gate till gate. Misstänker att samma hade hänt om ni råkade vara sena eftersom det är så pass populär transfer
Tack, nu blir det nog så att vi tar vaccinet, låg kostnad och såg att det fanns drop in här i närheten. Men ändå bra info att ha - verkar vara en skön inställning.

Tidigare i år när jag satt och letade efter awards så dök det upp en resa med Kenya Airways från Europa (kommer inte ihåg vilken flygplats) till Bangkok som hade 48 minuters connection i Nairobi. Jag fascinerades över att det verkade vara en tillåten anslutning (dök åtminstone upp i bokningsflödet) och funderade på om det finns någon minisafari nära Nairobi som kan bokas med kort varsel om man skulle få ett dygn på plats där.
Men nu blev det ingen sån bokning.

Tänk också på att väl krävs eVisa för Kenya. Så om du är rädd att missa anslutning och behöver komma landside så finns den aspekten att tänka på också

Toppen