Senaste nytt

Kort byte i Oslo från Köpenhamn till New York

pqvst

Medlem
Jag funderar på att boka följande:
  • SK1464, CPH-OSL, 09.15-10.25
  • SK907, OSL-EWR, 11.10-13.15
Detta innebär 45 minuter för att byta i Oslo.
  • Har någon erfarenhet av detta?
  • Hur mycket marginal kommer jag att ha ifall flyget från CPH skulle bli försenat?
  • Måste jag byta gate-område?
Jag kan se att flyget till EWR avgår från "F" gates. Men jag hittar ingen info om vilket gate-område CPH flyget ankommer till.

Resan är i PLUS så jag borde komma av planet från CPH ganska snabbt.

Attachments

• upload_2017-7-14_12-50-44.png
    upload_2017-7-14_12-50-44.png
    300,3 KB · Visningar: 189
  • Har någon erfarenhet av detta?
Ganska många skulle jag tro. Inget konstigt i sig.

• Hur mycket marginal kommer jag att ha ifall flyget från CPH skulle bli försenat?
Mindre än om du skulle vara i tid. 45 minuter är ju inte oceaner av tid, men det är fullt tillräckligt.

• Måste jag byta gate-område?
Ja, du måste igenom passkontrollen. Det är där eventuella problem kommer att uppstå eftersom det ibland är låååång kö där i Oslo.

Gjort det en gång och tog typ 10 minuter att göra bytet. Det var dock ingen kö till passkontrollen. Om ni blir sena lär dock NY planet vänta på er så länge vi inte prata timmarna av försening.

Det är inom minimum connection time så om det skiter sig får sas fixa det. Även om ni landa så långt bort som möjligt så hinner ni om ni inte ska göra toa besök, shoppa taxfree och äta på vägen.

Det tar 10-15 minuter på sin höjd och planet kommer att vänta om det är ett gränsfall då du inte kommer vara ensam att göra den transfern.

I det tidsrommet går det 3 fligther fra F-terminalen:

SK907 til EWR kl 11:10 (A330) antall pax 262 gikk 25 min etter rute i dag.
TK1752 til Istanbul kl 11:15 (A321) antall pax 188 gikk 15 min etter rute i dag.
BA763 til London kl 11:35 (A320) antall pax 144 gikk 1 min før rute i dag.

Så det er noen folk som skal igjennom passkontrollen. (bilde kun for illustrasjon)
ab28a4a1544cf8b88e7291183b68a454

Du vil ankomme på D/E-terminalen men det er ikke langt til F-terminalen.
https://avinor.no/globalassets/_oslo-lufthavn/avgang-departures-ver7.pdf

Last edited:
Om SAS säljer den biljetten till dig, så är det faktiskt SAS som "godkänt" den bytestiden och precis som sägs ovan, kommer long haul kärran att invänta dig, i vart fall ett gäng minuter/rimlig tid. Då är det förstås lite av ditt ansvar i passkontrollen att *snällt* fråga framförvarande om du kanske kan få gå före på grund av tight connection, dvs du gör vad du kan för att snabba på din ankomst till gaten. SAS är ganska ovilliga att hålla planet, leta rätt på och lasta av just ditt bagage om de istället kan vänta ett par minuter och få med dig och de andra från Köpenhamnskärran. På en transatlantflygning (OSL-EWR) går det alldeles utmärkt att trycka på lite extra och köra in såväl 15 som 30 minuter utan några som helst problem.

Och du lär inte vara den enda som reser på den anslutningen. Sista flyget in från Arlanda och Köpenhamn inom godkänd anslutningstid har nog en 10-20 personer som ska med det interkontinentala flyget. Men att vara hyggligt rapp vid försening kan nog vara bra, du vill inte vara mycket långsammare än den näst sista. :)

Toppen