Senaste nytt

Kort byte i Los Angeles (ARN-LAX-LAS)

Det tar i normalfallet 60 minuter att ankomma med t.ex. SAS och vara ute på gatan (efter Immigration & Tull).
Dock händer allt på LAX som detta:
En gång väntan en timme att få ledig ankommande gate.
Nästa gång krånglade bagagebanden, så även denna gång en extra timme bara på att få bagaget.
Dessutom kan SAS hamna på "Remote-terminalen", med busstransport in till huvudbyggnad.
Från att ha passerat tullfiltret på Tom Bradley-terminalen är det minst 15 minuters snabb promenad bort till UA T-7/8,
samt ny Säkerhetskontroll och ganska långa pirer ifall flygplanet står längst ut...
Så 120 minuter behövs definitivt.

Håller helt med. Att ta sig in i USA på LAX går fort men att göra ett byte komplicerar det hela med ny säkerhetskontroll och troligen terminalbyte. Jag hade aldrig chansat när det får konsekvenser att bli sen.

Om det är en betald biljett lär det inte vara några konstigheter att bli ombokad redan nu.

80 min kan gå... men du behöver mycket tur.

Immigration har gått på nån minut för mig de senaste gångerna.
Dock fått buss från planet till terminal, så där tappar man värdefull tid.

Som sagts tidigare, baggage lämnar du direkt efter customs.
När du lämnat baggage så tar du direkt till höger och följer den korridoren. Där finns en security med ofta kort / ingen kö in till T4. Sedan går du airside till T5/T6/T7/T8 (om det är därifrån du ska flyga). Längre att gå, men mycket snabbare security än vid T4/T5/T6/T7 (T8 har ingen egen, om jag kommer rätt ihåg). Bra skyltat airside.

Flyger via LAX i oktober och har bokat en anslutning med 3 timmars anslutning...

23 december, precis innan jul, kommer att vara en av de mest trafikerade dagarna på året. 79 minuter kommer aldrig att hålla. Kanske möjligtvis en bra dag men inte dagarna innan jul.

Problemet är också att om du missar din connection så kommer förmodligen efterföljande kärror redan vara fullbokade, så då blir alternativet stamd by-flyg. Ingenting som jag hade utsatt mig för frivilligt, särskilt inte utan status på United.

Last edited:
Sådär pratat med SAS nu.
Dom kunde bara sätta mig på nästa United flyg som går 17:25 och då skulle jag missa hockeyn helt. Hon jag pratade med visste inget om möjligheten att boka om till varken American eller Alaskan.
Jag bad då att få bli ombokad till 22 december och det var inga problem, väntar nu bara på att min itinerary ska uppdateras helt innan jag är helt hemma men jag antar att det inte ska vara några konstigheter eftersom agenten sa att allt var i ordning.

Tack alla här för svaren, mycket uppskattat !

Sådär pratat med SAS nu.
Dom kunde bara sätta mig på nästa United flyg som går 17:25 och då skulle jag missa hockeyn helt. Hon jag pratade med visste inget om möjligheten att boka om till varken American eller Alaskan.
Jag bad då att få bli ombokad till 22 december och det var inga problem, väntar nu bara på att min itinerary ska uppdateras helt innan jag är helt hemma men jag antar att det inte ska vara några konstigheter eftersom agenten sa att allt var i ordning.

Det ska vara helt ok, får du en ändring i din resa har du rätt att boka om eller boka av resan. Att åka dagen innan känns som det bästa alternativet, då har du marginal också för eventuella problem.
Om du inte fått en ny biljett till imorgon skulle jag ringa sas igen.

Sådär pratat med SAS nu.

Noterat ang LAX: Har mött upp influgna familjemedlemmar på SK939 ARN-LAX 22& 23DEC senaste två åren. Fullbokade flyg samt år 2016 så mycket biltrafik på LAX kring lunchtid, att det var km-långa bilköer. År 2017 ej lika långa bilköer, men enormt stort passagerartryck för denna stora reshelg.

Liten uppdatering (och rop på hjälp) :
Fick aldrig något mail med ny itinerary från sas och på Mina Bokningar såg det ut som på bilden.

Ringde igår, som @palmen föreslog, och den personen jag pratade med då sa att eftersom de har så mycket problem nu med inställda flyg osv så prioreterades min resa ner och skulle processas senare.

Var inne idag igen och inget nytt hade hänt. Såg däremot på classic.sas att den stolen jag ville ha på flyget LAX-LAS var ändrad. Så då ringde jag igen. Fick först samma svar att dom har många ombokningar att processa.
Jag frågade om dom inte kunde köra min manuellt så jag vet att allt var i sin ordning. Det gick en stund sen fick jag veta att för två dagar sen så hade dom fått feedback tillbaka som sa att eftersom det var United flyget som hade blivit ändrat kunde dom endast göra en ombokning där, LAX-LAS, och inte ARN-LAX till den 22 december.
Så det enda dom kan göra nu är alltså att antingen boka om mig till det senare UA flyget (Förseningen som blir är ca 1.5-2h så gissar att jag inte får någon ersättning för det (Speciellt eftersom jag då "godkänner" bytet och därmed frånsäger mig rätt till ersättning ? )
eller göra en full återbetalning.
eller göra en ombokning till den 22 december och jag fick betala ca 11500 för den ändringen...

Jag ville extrakolla här om det här verkligen stämmer då jag inte har fullt förtroende för supporten där riktigt om det verkligen är så att dom endast kan boka om anslutningsflyget.

Alternativet jag ser nu är att isånnafall göra en full refund och boka om mig till den 22 december men åka i Go då istället för Plus nu skulle kosta typ 10000 extra.
Eller boka en ARN-LAX-ARN med Plus ut och Business hem för ca 3500 kr extra plus boka flyg till vegas separat.
Vill hur som helst åka hem med LAX-ARN SK940 5 Januari då jag har saker jag ska göra på morgonen den femte.

Hoppas någon kan ge mig lite tips på vad jag kan göra :)

Attachments

• arn-lax-las-lax-arn.png
    arn-lax-las-lax-arn.png
    192,4 KB · Visningar: 157
Last edited:
...
Alternativet jag ser nu är att isånnafall göra en full refund och boka om mig till den 22 december men åka i Go då istället för Plus nu skulle kosta typ 10000 extra.
Eller boka en ARN-LAX-ARN med Plus ut och Business hem för ca 3500 kr extra plus boka flyg till vegas separat.
Vill hur som helst åka hem med LAX-ARN SK940 5 Januari då jag har saker jag ska göra på morgonen den femte.

...
Kör på ursprunglig planering , åker den 23, och struntar i matchen i vegas, finns några fler matcher bokade så gör ingen större skada (fick lite för mycket FOMO när jag kollade på alternativa resvägar förut)

Toppen