Senaste nytt

Kort anslutning i Chicago från Seattle till Arlanda 23 maj.

Routemaster

Medlem
Jag har en bokning 23 maj från Seattle(SEA) till ARN via Chicago(ORD). Den är köpt som SAS Plus Saver i december 2017 som retur på utresa via LAX.

På bekräftelsen anges följande

UA 670 SEA - ORD 13.45 - 19.29 V/Confirmed

SK 946 ORD - ARN 21.05 - 12.30 P/Confirmed

Kommer att ha incheckat bagage till ARN.

När jag kollar på United.com så finns ingen exakt motsvarande förbindelse den dagen. Men UA670 finns med tiderna SEA 13.57 - ORD 20.07, dvs flygningen ankommer ORD nu först 58 minuter innan SK 946 ska avgå. United använder T1 och SAS T5 så frågan är om denna anslutning kommer att fungera.

Kommer SAS att vara proaktiva och göra något åt ovanstående? Eller kommer jag att få jaga på ORD för att på T5 konstatera att jag inte kom med SK946, och bli ombokad till SK 944 till CPH. Eller kommer jag att få vänta till SK 946 dagen efter? Hur hanterar de bagaget i så fall?

Om jag får välja skulle jag gärna i stället flyga med UA 278, SEA 11.07 - ORD 17.07, och få lite tid på ORD, bl a för besök i SAS Lounge. Men om jag ringer SAS och förslår den ombokningen så är jag rädd för att de vill ha extra betalt, man vet ju aldrig.

Hur ska jag bäst agera? Allra minst vill jag flyga via CPH.

Om det gjorts en tidtabellsändring ska det inte vara omöjligt att få SAS att boka om anslutning utan kostnad, självklart i mån av plats.

Jag får inte upp UA670/SK946 som en giltig anslutning på expertflyer så det tyder på att det är för kort anslutningstid mellan flygen och då borde SAS boka om det och informera dig (samt ge dig en möjlighet att välja ett annat flyg).

Vad står det i bokningen på sas.se?

Det kan ju vara så att schemaändringen är såpass ny att SAS inte hunnit reagera ännu. Amerikanska bolag har en tendens att ändra tidtabeller ganska ofta.

OT: Det är intressant att du bokats in i V-klass på UA (semilåg ekonomi med 75% intjäning) med tanke på att det i alla fall är en Plus-biljett över Atlanten...

Min erfarenhet är att SAS väntar några veckor med att skicka ut tidtabellsförändringar om det är långt i förväg.

58 minuters bytestid på ORD är ett bra recept på magsår.

Ring SAS, men deras förslag kommer helt klart att vara att boka om dig till CPH-maskinen som går senare. Titta ut en tidigare United-flight som du kan föreslå istället.

Bagaget går hela vägen, om du blir ombokad till senare flyg så flyttar de bagaget till det nya flyget. Om du får så kort anslutning att bagaget inte hinner med så kommer det hem till dig i taxi 1-2 dagar senare.

Det här kanske inte är tillämpligt för dig i just detta fall, men i ett sånt här läge kan man få boka av en annars ej ombokningsbar biljett och få pengarna tillbaka (om du redan hittat en bättre resa).

• Gilla
Reactions: Gus
Så här ser bokningen ut på sas.se, med 58 minuter!

UA670-SK946.JPG

• Gilla
Reactions: Gus
Idag kom det information om tidtabellsförändring från SAS. I appen, i mail och som SMS.
Det man har gjort, och som kommer att gälla om jag inte protesterar inom tio dagar, är att boka mig på en tidigare flygning(UA278) SEA - ORD. Så nu får jag 3 h 58 minuter för bytet i Chicago till SK946, i stället för 58 minuter. Och där finns ju SAS Lounge tillgänglig. :)

SAS förslog alltså självmant den som jag tycker bästa lösningen för mig. Och i god tid.

Nu återstår bara att försöka göra en uppgradering på Uniteds flight till anständigt benutrymme.

Toppen