Senaste nytt

Korea ETA (K-ETA) temporary exemption

intuition

Medlem
Försöker läsa på om en transit på ICN där jag har övernattning mellan flygen och planerar att sova landside. Flygbolagets "dokument-koll" säger att ETA behövs, officiella ETA-sajten listar inga undantag men ambassades anger att ett tillfälligt undantag gäller tex svenska pass under 2025.

Läser jag vidare på ambassadens sida hittar jag att K-ETA därmed är "optional" och om man söker slipper man fylla i arrival card. Men får man någon annan fördel, tex en speciell kö?
Några erfarenheter eller kommentarer?

Som jag tolkar det så finns ett tillfälligt undantag för bland annat oss med svenska pass där det inte krävs men man kan ändå ansöka på frivillig basis. Fördelen ska då vara en snabbare hantering och en annan kö.

Senast jag var där gjorde jag bara air side transit men fixade ETA ändå eftersom jag reste på separata biljetter och därför ville få tillgång till snabbaste lösningen ifall jag skulle tvingas land side. Jag ska även dit i Maj så tänkte att det var värt det oavsett, betalar gärna 78kr om det innebär kortare kö. Men hur stor skillnaden blir kanske någon annan kan kommentera eller så märker jag det i slutet på Maj.

Övernattade i transfer i juli förra året, ingen ETA (för jag hade läst samma info som du), fick fylla i något slags ”landing card” och köa en liten stund. Inget större problem, klart mindre irriterande än den genomsnittliga upplevelsen av att anlända till USA. Tog ett hotell nära flygplatsen dit transferbuss-slingan går.

Varit där nyligen (utan K-ETA), vad jag kunde utläsa stod de med förifyllda dokument (skyltningen var inte glasklar) i samma köer som oss andra. Jag skulle personligen inte ansöka förrän det blir obligatoriskt.

I saw no benefit for K-ETA when entering and exiting Korea from ICN for my overnight stays in Seoul a couple of months ago. [They have a special immigration line for US military, but that wasn’t relevant to me.]

När jag flög från ICN på koreanska som SAS SkyTeam ElitePlus i ekonomiklass fanns det ingen snabb säkerhetslinje för mig. Säkerhetslinjerna på ICN var mycket långsammare för mig än immigrationslinjerna i december. Jag bodde på Grand Hyatt och Best Western vid flygplatsen när det bara var övernattningar.

Toppen