Senaste nytt

Koppling mellan Nordic Choice Hotels och Choice Hotels

molntankar

Medlem
Jag ser att Nordic Choice Hotels använder sig av- och marknadsför Comfort, Quality och Clarion; varumärken som Choice Hotels tycks stå bakom.

Skulle någon som är mer insatt och inte lika novis inom hotellkedjor och hotellstatus kunna förklara skillnaderna och kopplingarna mellan "Nordic Choice Hotels" choice.se och "Choice Hotels" choicehotels.com ?

Jag tänker när det gäller status hos hotellkedja, bonuspoäng, bonusnätter och dylikt.

Nordic choice började som franchisetagare inom Choice Hotels men Stordalen har rätten till namnen i Skandinavien.

Du kan tjäna poäng till Nordic choice via andra choice-hotell enligt den här sidan jag hittade via en snabb googling och vice versa:
https://www.bonuspoang.se/hotell/choice-club/ men det är krångligt.

Det ska tydligen gå att lösa in bonusnätter från Choice privileges på Nordic Choice men jag vet inte hur. Statusfördelar får du tydligen inte.

Här kan du läsa lite (också hittar efter en snabb googling:

https://loyaltytraveler.boardingare...ison-nordic-choice-club-to-choice-privileges/

https://loyaltytraveler.boardingare...ce-club-points-better-deal-choice-privileges/

Och såklart en tråd på forumet som var typ första träffen på Google:
Nordic Choice Club eller Choice Privileges? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag har ingen erfarenhet av den här korspollineringen mellan kedjorna men det kanske någon annan har.

@Hachans

Tack för svar! Mycket matnyttig information du kom med. Jag har aldrig egentligen intresserat mig för att vara trogen en hotellkedja tidigare, utan har skött i princip alla mina hotellbokningar via Booking. Men så föll jag in på att kolla upp detta. Jag tänkte att "Choice" kunde vara en bra kedja om man ville pröva på poäng- och status eftersom att de har ganska många hotell världen över, men så snubblade jag över att det är ett "uppdelat bonusprogram" på det här viset.

Jag märkte också att om jag går in på Choice webbsida för att boka hotell så är det inga problem att boka de som Nordic Choice tillhandahåller, men, motsatsen är tydligen inte möjlig. Snurrigt helt enkelt, kan jag tycka.

Återigen, tack för svar iallafall!

@Hachans

Tack för svar! Mycket matnyttig information du kom med. Jag har aldrig egentligen intresserat mig för att vara trogen en hotellkedja tidigare, utan har skött i princip alla mina hotellbokningar via Booking. Men så föll jag in på att kolla upp detta. Jag tänkte att "Choice" kunde vara en bra kedja om man ville pröva på poäng- och status eftersom att de har ganska många hotell världen över, men så snubblade jag över att det är ett "uppdelat bonusprogram" på det här viset.

Jag märkte också att om jag går in på Choice webbsida för att boka hotell så är det inga problem att boka de som Nordic Choice tillhandahåller, men, motsatsen är tydligen inte möjlig. Snurrigt helt enkelt, kan jag tycka.

Återigen, tack för svar iallafall!

Ja, det är lite stökigt, har haft en del poäng som förfallit på Nordic för att jag inte vetat vad jag skulle använda dem till riktigt. Och det är inte alls tydligt hur man kan använda dem utomlands om det öht går osv.

Denna sidan visar ganska tydligt hur man kan använda Nordin Choice-poäng för att boka andra hotell i Choice-nätverket. Verkar vara begränsat till Europa och kosta 10000-50000poäng per natt
Rum i Europa

En udda sak som jag undrar om någon har förklaring på .

Jag är ju medlem i Nordic Choice sedan länge. Valde för någon månad sedan att signa upp för Choice privileges. Döm om min förvåning när jag nu loggar in på mitt nya Choice Privileges konto, så är jag Gold member och har jag massor av poäng.

Så inser jag plötsligt att det är exakt samma saldo som jag har i Nordic choice. När jag tittar under inställningar för "mina lojalitetsprogram" står mitt NC nummer där. Men NC är inte listat som ett av de program man kan lägga till där, så det står bara som ett id-nummer.
Nu minns jag inte exakt, men jag tror inte att jag någonstans i ansökan har uppgett NC-medlemsskapet. Kan de ha plockat det från cookies? (Om de typ har samma backbone system för inloggning)

Eller har jag hjärnsläpp och hittat någon matchning som jag sedan glömt?!?!? Men varför är mitt NC platinum i så fall bara matchat till Chice Gold (som är den lägsta nivån på 10 nätter)?? De har ju plat på 20 nätter och Diamond på 40 nätter.

Jo det görs nog både här och där, men inte i det här fallet. Jag skapar alltid en unik epost-adress för varje konto jag har online. Så det finns ingen chans för Choice att matcha mot min adress hos Nordic choice.

Men där är helt klart en koppling gjord på något udda sätt. Mina NC poäng (100 000+) syns på "öret när". Om jag försöker boka en choice-award för 25k poäng säger den att jag inte har poäng tillräckligt. Antalet nätter på NC syns inte i Choice kontot, men de stämmer med guld-statusen (19 nätter ger guld men inte platinum i Choice)

Helt klart skumt.

Ofta har jag sett att olika företag använder e-postadressen för att matcha upp konton från olika leverantörer.
Och det gör de i detta fallet, jag tecknade ett nytt konto och använde samma epost. Precis när kontot var nytt fanns varken poäng eller status, 1,5 dygn senare finns både poängen och status hämtade ifrån Nordic Choice

Har idag bokat två bonusnätter på Clarion Suites Cannes Croisette för 30.000p/natten i augusti. Fick ett dubbelrum med pool utsikt och är lovad frukost. Kör två nätter här med sambon innan resten av familjen ankommer och då byter vi till Barriere Le Majestic (för dyrt just nu för två extra nätter).

Tycker värdet för poängen gav rätt bra utslag då rummet kostar 673€ för 2 nätter enl choicehotels.com + 76€(frukost 19€/person), så totalt hade det landat på 749 €.

Ser trevligt ut med pool och bra recensioner.
https://www.choicehotels.com/en-uk/france/cannes/clarion-hotels/fr493

Toppen