Senaste nytt

Koppla kreditkort till Eurobonus, Diners club eller Mastercard?

Jag skaffade mitt EB Mastercard för nåt år sen när jag var månadsanställd (tidsbegränsad) så det borde funka för dig. :)
Det låter ju lovande. Jag fick hem ett papper om att de vill ha in papper på anställning och lön innan de kan ge besked om jag är godkänd eller inte (onlineansökan gav beskedet att ansökan måste hanteras manuellt...), troligen för att jag inte hade inkomst i Sverige förra året. Intyg är fixat nu så jag får väl se vad de svarar.

Efter att blivit påtvingad ett Mastercard är det läge att se sig om efter annat. Både Diners och Amex ser ut att ha sina fördelar. Årsavgiften för Amex avskräcker dock en del.

Försöka duger men jag tror det blir svårt på just det kortet då kostnaden för ett sk Co.-brandat kort är ganska stort för Amex. Jag såg förresten på SAS hemsida att de har en kampanj på MC, Diners och Amex. Skaffa kortet, ingen avgift år 1, efter 3 inköp så får du 6000 poäng. Någon som vet om man kan skaffa alla 3 under 1 år och på det sättet enkelt få 18000 poäng?

Menar du alltså att man får enkla 18000 poäng och så säger man upp korten ganska direkt efter några månader innan årsavgiften?? Eftersom första året är gratis ;) eller har dom någon regel att man måste ha ett år och betala dessa årsavgifter och sedan säga upp korten?

Vet att extrakort på MC finns o att de gav en premie på 8000 poäng, kan man inte skaffa det och bara säga upp det sen o "sticka" med poängen o behålla sitt ordinarie ? Någo som vet hur det fungerar?

Last edited:
Vet att extrakort på MC finns o att de gav en premie på 8000 poäng, kan man inte skaffa det och bara säga upp det sen o "sticka" med poängen o behålla sitt ordinarie ? Någo som vet hur det fungerar?

Förutom att du inte kan skaffa ett extrakort till dig själv, utan det behöver vara till någon annan i din familj, och att sista ansökningsdag för kampanjen var 1 januari, så har du i princip rätt. Det är naturligtvis så att att många av de kort som skaffats av BC-medlemmar och andra poängjägare de senaste veckorna kommer att sägas upp när de 8k poängen trillat in... Det värsta som kan hända är att det kommer en räkning på 95:- för ett års kortavgift.

Menar du alltså att man får enkla 18000 poäng och så säger man upp korten ganska direkt efter några månader innan årsavgiften?? Eftersom första året är gratis ;) eller har dom någon regel att man måste ha ett år och betala dessa årsavgifter och sedan säga upp korten?

Det finns väl ingen anledning att säga upp kortet förrän efter sisådär 11 månader?

Mig veterligen är det precis så det fungerar.

Jag skaffade ett MC kopplat till Eurobonus förra året och använde kortet mer än 3 gånger dom första 30 dagarna.
Men jag fick aldrig några 6000 välkomstpoäng. Jag ringde upp MC efter några månader och får svaret

"du har ju redan haft ett MC Eurobonus 2002 så du får inga poäng".

Vad jag kan se så står det ingenstans på SAS hemsida att startbonus inte utgår om man haft kortet tidigare.

Allmänna reklamationsnämnden nästa.

Någon som haft liknande problem?

Det är rätt standard att det finns någon klausul om att erbjudandet endast gäller nya kunder. Har man haft kort tidigare så är man alltså oftast diskvalificerad.

Ibland funkar det dock ändå och i dessa fall ska man vara tacksam.

Standard eller inte ,det står inget om denna klausul på SAS hemsida under erbjudandet från MC,
det får nog bli Allmänna reklamationsnämnden i alla fall.......

Toppen