Senaste nytt

Konstig information

Jag tror inte att det är SAS fel här. Förseningsorsaker är standardiserade av IATA. "Sent inkommande flyg" = kod RA (i sifferformat kod 93). RA är "rotation of aircraft". Följande exempel kan ges:

ARN - LHR försenas p.g.a. väderleken i Stockholm. Förseningsorsak = WO (sifferkod 71).

Returen LHR - ARN försenas p.g.a. att flygplanet startade sent från ARN. Förseningsorsak = RA (sifferkod 93).

Om vi antar att flyget som ankom ARN från LHR skulle fortsatt som inrikeslinje ARN - SDL och denna blir sen för att man måste byta ut piloterna p.g.a. tjänstgöringstider blir förseningsorsaken FS (sifferkod 64).

Jag tror inte att det är SAS fel här. Förseningsorsaker är standardiserade av IATA. "Sent inkommande flyg" = kod RA (i sifferformat kod 93). RA är "rotation of aircraft". Följande exempel kan ges:

ARN - LHR försenas p.g.a. väderleken i Stockholm. Förseningsorsak = WO (sifferkod 71).

Returen LHR - ARN försenas p.g.a. att flygplanet startade sent från ARN. Förseningsorsak = RA (sifferkod 93).

Om vi antar att flyget som ankom ARN från LHR skulle fortsatt som inrikeslinje ARN - SDL och denna blir sen för att man måste byta ut piloterna p.g.a. tjänstgöringstider blir förseningsorsaken FS (sifferkod 64).

Exact. Og ofte bytter man piloter mellom flightene. Da vet ikke neste crew *nødvendigvis* hva delayen før de var. Det kan jo være alt fra rusk i en printer, pushbackbil med hydraulikkfeil, en pax som satt fast i en dør, alt mellom himmel og jord. Noen ting er enklere for "the next crew" to figure out, f.eks om det har vært dårlig vær et sted en hel dag (typ freezing fog i Oslo og en maskin har gjort slinger OSL-ARN-OSL-ARN hele dagen...), eller om man ser i teknisk loggbok at det har vært et hjulbytte.
Men RA sier ikke noe mer enn RA, og om det er pga en pax som ikke møtte opp på flighten og man dermed måtte lete fram baggasjen på morgenflighten kl 06.00, så er det ikke så greit for crewet på kveldsflighten kl21.00 å vite dette.

Her er eksempel på hvordan det kan se ut med delaykoder hos wideroe:
Bodø - Er flyet i rute?

Vet att det handlar om flyg, min bransch sedan lång tid tillbaka.
Vem har inte råkade ut för jurister, läkare, byggare, bilmechs, tandläkare och alla som plötsligt ställer in. Dom klagar som bara den när flygen cancelled. När dom själva ställer in så finns det ingen lag.
Dom kräver mycket av flygbolagen men i sin egen gärning så är det ok man gör fel.

Mvh
Och när man inte kommer 20 minuter innan så stänger de och kör utan dig? Och lämnar inte tillbaka pengarna du har betalat i förväg? Vad har du för tandläkare? ;)

Och när man inte kommer 20 minuter innan så stänger de och kör utan dig? Och lämnar inte tillbaka pengarna du har betalat i förväg? Vad har du för tandläkare? ;)
Mja, min tandläkare har skyltar uppe om att de tar betalt om man inte kommer och inte heller avbokar. Det är dock inte 20 minuter innan, och alla bokningar är avbokningsbara.

Sista flighten UME-ARN på söndagskvällar (SK26 avg 22.50) har jag fler gånger varit med om blivit försenad pga sent inkommande besättning från London - eller som gatepersonalen meddelande en gång "Försenat pga dimma i London" som dock efter en stund förklarades med att piloterna kom från en flygning ToR London som blivit kraftigt försenad.
Men man undrar ju hur SAS planering ser ut då man gör ett sådant schema för piloterna ?

Dep time är block off och det står tydligt på alla biljetter i världen att man ska var vid gate xx minuter innan departure. Vill bara belysa att alla branscher har problem ibland men att just transportindustrin är väldigt utsatt så fort det sker någonting;)
I en domstolsförhandling, ej i Sverige, så skickade min advokat en biträdande jurist i avslutande förhandling och denne var inte alls påläst i fallet. För egen del visste jag inte just där var jag skulle klaga och utfallet blev kanske fel.
En tandläkare i Sverige satte fel datum på en fel veckodag så jag kom en dag för sent men fick betala dubbelt.
Shit happens sådant är det ju:)
Hoppas att Du förstår den ironiska sidan för det blir ibland fel vad det än rör sig för i alla branscher.

Mvh

Toppen