Senaste nytt

Konkurs flygbolag, bokat via OTA med kreditkort

Gus

Medlem
Min kompis hade en resa med familjen bokad med Spirit Airlines (inrikes USA) i sommar, bokad hos lastminute.com, betald med Amex. Nu har Spirit gått i konkurs och Amex säger att de inte kan hjälpa till att få tillbaka pengarna eftersom bokningen är gjord via en tredjepart. Stämmer detta? Något han kan göra?

Har din kompis gjort en kortreklamation eller bara frågat ”kundtjänst”?

Normalt behövs något som styrker att köpstället vägrar ersätta (eftersom det inte är köpstället som gått i konkurs). Dvs kontakta resebyrån och när de har svarat att de inte tänker betala tillbaka så kan man reklamera köpet. Enligt kreditgivningslagen så måste Amex ersätta detta eftersom de inte har rätt att kräva betalt om man inte fått varan eller tjänsten (flygningen).

• Gilla
Reactions: Gus
Så här skrivit Spirit själva: https://www.spiritrestructuring.com/

1778660577955.png

Normalt behövs något som styrker att köpstället vägrar ersätta (eftersom det inte är köpstället som gått i konkurs). Dvs kontakta resebyrån och när de har svarat att de inte tänker betala tillbaka så kan man reklamera köpet. Enligt kreditgivningslagen så måste Amex ersätta detta eftersom de inte har rätt att kräva betalt om man inte fått varan eller tjänsten (flygningen).
Samma uppfattning. Man måste, dokumenterat, ha försökt "rimligt mycket", tex åtminstone en påminnelse om de inte ens svarar.

Tusen tack för alla svar. Ska berätta för min kompis och så skriver jag uppdateringar här :).

Har din kompis gjort en kortreklamation eller bara frågat ”kundtjänst”?

Han har bara ringt Amex och de hänvisar till lastminute. Lastminute säger att de inte har hört något från flygbolaget om en återbetalning, men att de gör allt de kan för att få en återbetalning. Undrar hur lång tid sådant kan ta.

Toppen