Senaste nytt

Kompensation för fel i säte?

Sitter på SK983 i biz award och det är något fel i sätet som gör att den inte går ner till flatbed position. Den går ner till typ PE-recline läge. Staff erbjöd mig att byta säte med en annan passagerare som flög på en staff ticket, men jag avböjde då jag behöver sitta jämte familj.

Vad har jag för rätt (och isåfall kan förvänta mig) för kompensation, om något?

Sitter på SK983 i biz award och det är något fel i sätet som gör att den inte går ner till flatbed position. Den går ner till typ PE-recline läge. Staff erbjöd mig att byta säte med en annan passagerare som flög på en staff ticket, men jag avböjde då jag behöver sitta jämte familj.

Vad har jag för rätt (och isåfall kan förvänta mig) för kompensation, om något?

Du erbjöds en lösning men avböjde. Därmed försvann också din möjlighet till ersättning.

Jag tycker det är rimligt med kompensation om det inte gick att pussla ihop så att familjen kunde sitta ihop. Svårt dock att kvantifiera hur mycket poäng det bör röra sig om.

Jag tror det hänger på. Om familjen i fråga handlar om ett ensamt minderårigt barn tex, så är det ju helt orimligt att flytta. Om det är vuxen famlj alt att en vuxen blir kvar ihop med barnen, så tror jag den är svårare att få igenom just med argumentet att du erbjudits en lösinng och avböjt. Det skadar såklart inte att skicka in en claim efteråt och se vad det ger, men jag skulle isåfall se det som en positiv överraskning och bonus om det blir något. Och framförallt, lägg det åt sidan tills du är hemma igen, och fokusera på resan!

Tack för svar. I detta fall rör det sig om en INF som gör sin första flygning. Därav prioriterade jag att ha henne så nära sina föräldrar som möjligt och avböjde erbjudandet.

Om möjligheten försvann i och med det så är det inget jag kommer lägga stor vikt vid, men jag tar kontakt så får vi se.

Toppen