Senaste nytt

Kommande reserapport till Nya Zeeland

Har bara hunnit snabbscrolla men får gå igenom igen och faktiskt titta ordentligt, fantastiskt fina bilder det jag har sett! Långt bort är det men någon gång ska det helt klart göras.

Angående queenstown:


Typ såna här inflygningar:
Rekommenderas på stor skärm i HD

Ser helt livsfarligt ut. Flyger man det där helt på autopilot?
 
Har flugit in till Queenstown, men då kom vi från andra hållet. Lite scary när bilar kör högre upp en flyget.... Har läst någonstans att det är en väldigt svår flygplats att landa på och kräver extra utbildning
 
Ser helt livsfarligt ut. Flyger man det där helt på autopilot?
Huruvida man måste ha autopiloten inkopplad vet jag inte, men det flygs oavsett på data ifrån autopiloten. Den typen av approach går inte att flyga på rådata eller gamla hederliga "nålar".

Har flugit in till Queenstown, men då kom vi från andra hållet. Lite scary när bilar kör högre upp en flyget.... Har läst någonstans att det är en väldigt svår flygplats att landa på och kräver extra utbildning

Queenstown kräver en hel del extrautbildning, vilket is ig inte är helt ovanligt. Många ovanliga flygplatser kräver extra träning, i Europa är Innsbruck ett klassiskt exempel.

Inflygningen till Queenstown är en RNP-inflygning, vilket är samma teknik som man använt på Arlanda med dom så kallade "kurvade" inflygningarna.

Utan att bli alltför teknisk så kräver RNP en viss nogrannhet i datorerna. På queenstown finns 3 varianter, ju bättre navigational performance du har desto lägre väderminima får du använda. Den högsta är 0.3 nautiska mil, vilket är 556 meter. Sedan finns 0.18 (333 meter) och 0.15 (278 meter).

Det låter som ganska mycket, men det är miniman. Ett modernt flygplan är oftast extremt bra på att veta exakt var det befinner sig. Det är också därför man numera kan skapa den här typen av procedurer där man med hög nogrannhet flyger igenom dalar och liknande. Något förenklat igen kan man med äldre metoder flyga i raka linjer baserat på radiofyrar, men med modern teknik kan man nu designa svängar och liknande med extremt bra nogrannhet. Queenstown är ett strålande exempel på där modern teknik har gjort att vi kan skapa precisare (och därmed generellt säkrare) procedurer som dessutom är mer vädertåliga och kräver mindre infrastruktur jämfört med äldre teknik.
För den som är så intresserad, inflygningskartorna till approachen i klippet (för bana 23) och även inflygningen till bana 05 som går igenom en annan dal.

http://www.aip.net.nz/pdf/NZQN_45.1_45.2.pdf


Sen det här med att flyga igenom moln, på den där inflygningen har du ändå alltid långt till hinder och mark, även om viss terräng är över flygplanet. En landning i tjock dimma ser du ofta inte marken förrän du är i princip på den, såsom här när man får kontakt med banljusen på 50 fot (15 meter).


Ber om ursäkt för att jag lyckas driva tråden så off topic. Satt och tittade på bilderna igår igen och instämmer med att dom är fantastiskt fina!
 
Fantastiskt reportage och underbara bilder.

En fråga, vad hände med videoklippen? De är dessvärre inte tillgängliga längre...
 
FRA - BKK
TG F
A 380

Boarding skulle ske kl 13 men blev försenat till 13:20.

Vi begav oss till gaten trots att vi skulle bli hämtade i loungen. Det var mycket folk vid gaten och vi fick vänta en stund innan man började boarding.

7de5d812da7b389f32625f395dd0fb32.jpg


När det väl var dags var vi nr 3 i ordningen att få stiga ombord. Vi tog trappan upp och boardade på övre bryggan.


Ett trevligt första intryck när vi kom ombord och träffade personalen. Man kom genast och presenterade sig med namn och vi blev hälsade välkomna ombord. De gick igenom menyn och den mat vi beställt i förväg.

Jag fick ett mycket bra intryck av dagens crew. I somras flög jag med THAI i F BKK-LHR och lämnade planet både besviken och irriterad över den dåliga service de då erbjöd. Denna gången skulle de bevisa raka motsatsen! Vi är så nöjda med THAI på FRA-BKK. Riktigt bra och proffesionellt av dem från början till slut.

03ac947a32bcb21c2cdff8905a412aef.jpg


Line up på 18.
b357ab30a16777b84dacfece1771abb3.jpg



5003c67028cc5281edadc523f3e7bb42.jpg


Pyjamaspsarty hos morsan
2e606577d9b6f82c4b1f6b4614f6766b.jpg


5023258fc1e3ae909e9958bf4a144834.jpg


Hummern i nytt utförande. Mycket gott

da99c1531eacf59648281f46cf7ba67f.jpg


a7aa327ebe4b4280cb4b8d1750175a68.jpg


Godnatt
0f9faedf3211ad8560fe4bb6fb69cb8e.jpg


En mycket behaglig flygning och landning. Nästan ingen turbulens alls.


När vi kom av planet vid gaten möttes vi upp och fick skjuts till Royal First Lounge.

d44c607d1ebdfadbdcc4f1a59e0ec22c.jpg


5aa9514cf4c76ce39a2834350c171c53.jpg


Där tog vi lite kaffe och champagne till frukost innan vi promenerade tvärs över "gatan" till Spat. Det blev en timmes oljemassage och en dusch på det.
Kändes underbart.

513a57933753f2fe00e4e557c480a7ca.jpg


9ea9cdb9367674d7b77d2fc07bf0f5f7.jpg


93153f7ae733a50b787356bc140aeebc.jpg


Nu kopplar vi av i en egen liten hörna i loungen. Pratade med personalen och lyckades reda ut Väsk-problemet.

Alla väskor är taggade till AKL som vi förutsatte.

Nu är det 6 timmar att slå ihjäl innan nästa avgång. Något förslag på vad man kan göra här?
Ser såå gött ut. Men vad är det för config där ni sitter mitt emot varandra?
 
Toppen