Senaste nytt

Komma in i SAS lounge på Arlanda terminal 5 när man ansluter till inrikes?

joemume

Medlem
SAS Loungen i T5 har jag vid ett flertal tillfällen blivit nekad tillgång till med samma upplägg i flighter som Gnopps. Det varierar dock och det är antagligen beroende på hur högt tryck det är på loungen just vid det tillfället. Jag har fått det bekräftat av SAS också - Scandinavian Loungen i T5 är ingen ankomstlounge, så om personalen anser att det redan är tillräckligt många besökare så kan de med all rätt neka dig inträde. Dock med två undantag: Ankomster från ORD och EWR på morgonen (SK946 och SK904), där ankomstaccess är fullt tillåten och enligt protokollet.
Med det sagt så händer det ändå att man får access, men det är helt upp till personalen vid loungen.

Senast jag var där så försökte en EBG med boardingkort för FI (med UA flightnumber) till Reykjavik ta sig in i loungen, bara för att mötas av totalt motstånd från loungepersonalen, eftersom FI inte är en officiell SAS-partner. Lite spännande att se hur desperata människor är att ta sig in i loungen, ett nej måste ju ändå accepteras som ett nej.. Det känns lite jobbigt när det nästan blir strid på kniven om vem som har rätt... Jag hade nog valt Menziesloungen bredvid i det läget.... :)
 
Last edited:

A380*G

Medlem
SAS Loungen i T5 har jag vid ett flertal tillfällen blivit nekad tillgång till med samma upplägg i flighter som Gnopps. Det varierar dock och det är antagligen beroende på hur högt tryck det är på loungen just vid det tillfället. Jag har fått det bekräftat av SAS också - Scandinavian Loungen i T5 är ingen ankomstlounge, så om personalen anser att det redan är tillräckligt många besökare så kan de med all rätt neka dig inträde. Dock med två undantag: Ankomster från ORD och EWR på morgonen (SK946 och SK904), där ankomstaccess är fullt tillåten och enligt protokollet.

Helt rätt, det är ingen ankomstlounge. Men det vi diskuterar är huruvida man har frihet att välja lounge själv vid avresa eftersom man har ett boardingkort för *A flight samma dag från ARN.
 

joemume

Medlem
Helt rätt, det är ingen ankomstlounge. Men det vi diskuterar är huruvida man har frihet att välja lounge själv vid avresa eftersom man har ett boardingkort för *A flight samma dag från ARN.

Om jag förstod OPn rätt så var nästa flygning med SAS inrikes och då betraktar SAS den avgången som styrande när det gäller loungeaccess. Dvs: Inrikesflyg=T4-loungen.
Med andra ord så är ankomsten med ett plan från ett annat land inte tillräckligt, då T5-loungen i det läget blir att betrakta som ankomstlounge för ett utrikesflyg.
Jag har haft uppe denna fråga med Golddesken hos SAS och de har i sin tur låtit ansvarig loungechef svara, så jag tror du får ta mitt ord på att jag kollat rätt noga... :)
 

Roger J

Medlem
Man förstår precis hur SAS resonerar, men har de en Star Gold-lounge på den flygplats man ska resa ifrån (och man har lyckats med access till aktuell terminal) borde man bli insläppt tycker jag.
Sedan är det ofta fullt och då kan man ändå förstå att de hänvisar till T4.
 

joemume

Medlem
Ja, precis. Men det händer rätt ofta att de överser med sitt regelverk och välkomnar en i alla fall. Det är i alla fall min erfarenhet, så helt kört är det inte. Men är loungen full så är chansen liten.
 

A380*G

Medlem
Ja, precis. Men det händer rätt ofta att de överser med sitt regelverk och välkomnar en i alla fall. Det är i alla fall min erfarenhet, så helt kört är det inte. Men är loungen full så är chansen liten.

Exakt, och sannolikheten att de frångår sitt regelverk är nog större om man är EBG/EBP än någon annan *G.

Btw, är personalen i loungerna på ARN anställda av SAS?
 
Inga problem med att komma in i Scandinavian lounge på 5an när man reser inrikes

Sitter fn på 5an med ett glas rött i väntan på att mitt flyg till Sundsvall ska gå. Jag kollade med loungevärden på 4an om det istället var möjligt att besöka loungen på 5an istället. Inga problem, så länge du kommer igenom securityn. Vilket jag självklart gjorde.

Trodde helt ärligt att man var tvungen att ha en *A biljett utrikes för att kunna använda denna lounge, men så var inte fallet. Och jag som gärna spenderar någon timme extra på Arlanda ser detta som något väldigt positivt.

Glad midsommar på er alla!
 

Homer

Medlem
Jag har blivit nekad 2ggr, av kanske 50, med hänvisning till att det är emot reglerna.
Mailat EBG guldservice och fått svaret upp till personalen, i mån av tillgång bla bla
 

MarcusC

Medlem
Intressant, har försökt med blandad framgång. Kanske värt testa nästa gång i synnerhet om man kommer utrikes och ska vidare inrikes. Antar det är svårt komma in på T5 med inrikes biljett? Tack för tipset och vetskapen det kan vara möjligt..
 
Toppen