Senaste nytt

Kolla upp fare base regler för en inrikes flygresa i Argentina?

inför en stundande resa till Argentina har jag köpt ett par inrikesflygbiljetter med LAN Argentina. Köpet gjordes på den brittiska sidan av Lastminute.com. Priset var rätt lågt och fare base är OEESP031.
Jag fick det prissatt på ITA Matrix.
Ett exempel på Buenos Aires - Mendosa med LAN med avgång i april.
Screenshot20150315_1.png

Det är riktigt att detta pris är endast för argentinare. Det står i fare rules.
Kod:
Fare rules & restrictions

LAN Airlines (LA) OEESP031 BUE to MDZ

General notes
INSTANT PURCHASE NONREFUNDABLE FARES      O
From/To AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES

Category 1: Eligibility restrictions
         NOTE -
          VALID FOR ADULT PASSENGER RESIDENT OF ARGENTINA
          PROOF OF RESIDENCE - VALID PASSPORT/CI/DNI/
          IDENTITY CARD/CERTIFICATE OF RESIDENCE - MUST BE
          PRESENTED AT TIME OF TICKETING

Notera skrivningen i fare rules:

VALID FOR ADULT PASSENGER RESIDENT OF ARGENTINA
PROOF OF RESIDENCE - VALID PASSPORT/CI/DNI/
IDENTITY CARD/CERTIFICATE OF RESIDENCE - MUST BE
PRESENTED AT TIME OF TICKETING

Nu är ju biljetten redan utställd, så då borde det väl inte uppstå problem?

Uppenbarligen subventionerat av staten. Det här blogginlägget hänvisar till att detta finns i många sydamerikanska länder samt Spanien: Beware of Booking Plane Fares for Residents

Gillar också kommentaren (min fetstil) ;)

Worth noting: Longtime Buenos Aires blogger A Gringo In Buenos Aires has authored an oft-referred to piece a handful of years ago about how to hack this and fly at the resident rate. It involves some masterful packing (hand luggage only) and avoiding ticketing agents at all costs — but it can and has been done. Proceed at your own risk.

Bokade nyss en inrikesresa från Buenos Aires till Ushuaia via BudgetAir för 1337 SEK tur och retur. På hemsidan stod det inget om priset endast gäller för lokalbefolkning eller inte. Lusläste även fare rules där det inte stod något om att det var en resident fare.

Det märkliga är att övriga OTA:er sålde samma biljett till ett högre pris, så frågan är: Kommer jag få problem med denna biljett eller är det safe?

Toppen