Senaste nytt

Klockor som ställer in sig automatiskt efter tidzon

Jag gillar av någon anledning de här klockorna, även om de mer inriktar sig mot surfare (på såna där brädor i vattnet) än resenärer:

Men's Watches | Nixon Watches and Premium Accessories

Alla modellerna var riktigt snygga som du länkade till, både analoga och digitala. Dock har jag bestämt mig för att ha max 41 mm på mina klockor då jag har smala handleder.

Kör dagligen med denna, dock så är alla inställningar manuella ...

FORTIS Swiss Watches

Men, har även en sådan här, framförallt om det blir att vara i vatten (beach)... tar in tidsinställning från radiosändare, termometer, kompass, laddar batteriet från solcell, etc. Egentligen ett praktiskt, men fult, reseur.

CASIO Sport - Armbandsur - Produkter - CASIO

Hur lång tid klarar din Fortis att ligga stilla innan den stannar (Visst var den automatisk) ?

Casion hade verkligen ALLT! Gillar skarpt att den har kompass!

Hur lång tid klarar din Fortis att ligga stilla innan den stannar (Visst var den automatisk) ?

Tror den har en gångreserv på ca 40h, men den kan vara kortare. Om jag tar av mig t.ex. över en helg (fredag e.m.), så stannar den oftast på söndagen ... Jo, den är automatiskt, så länge du bär den så är den alltid tillräckligt uppdragen. Dessutom: certifierad att användas på ISS, de lär använda den utanpå (armbandet går att snäppa upp extra mycket) rymddräkten!

Tror den har en gångreserv på ca 40h, men den kan vara kortare. Om jag tar av mig t.ex. över en helg (fredag e.m.), så stannar den oftast på söndagen ... Jo, den är automatiskt, så länge du bär den så är den alltid tillräckligt uppdragen. Dessutom: certifierad att användas på ISS, de lär använda den utanpå (armbandet går att snäppa upp extra mycket) rymddräkten!

Coolt, min klocka har bara denna möjlighet på dykardräkten. Min gångreserv är 48 timmar enligt specifikationen, men jag känner igen det du säger att om jag tar av mig klockan över helgen så är det större chans att den stannat än att den fortfarande tickar på måndagsmorgonen.

Coolt, min klocka har bara denna möjlighet på dykardräkten. Min gångreserv är 48 timmar enligt specifikationen, men jag känner igen det du säger att om jag tar av mig klockan över helgen så är det större chans att den stannat än att den fortfarande tickar på måndagsmorgonen.

Du kan nog dyka med en Fortis B42 (200 m). De har andra modeller speciellt utformade för dykning. ... gillar "tyngden" i dem! Gå gärna in till någon handlare och känn på dem.

Hej,

sprang på ytterligare en klocka:

2.jpg

Laser watch is just-in-time. | Tokyoflash

Behöver en billigare men ändå snygg klocka för korta resor, analog som vanligt. Alltså under 100 dollar eller även för under 50.
Har någon testat Bulova, Invicta eller Fossil? Är det något att satsa på Bulova och Invictas delar från Schweiz? Timex och andra, typ USPA lockar inte riktigt.

Behöver en billigare men ändå snygg klocka för korta resor, analog som vanligt. Alltså under 100 dollar eller även för under 50.
Har någon testat Bulova, Invicta eller Fossil? Är det något att satsa på Bulova och Invictas delar från Schweiz? Timex och andra, typ USPA lockar inte riktigt.

Hej,

Fossil är helt ok, deras automatiska urverk är riktigt fina. Jag gick från en Fossil (Se bilden nedan) till en Seamaster.

Fossil

fossil-skeleton.jpg

Omega Seamaster

omega.jpg

Bland automatiska skeletoner fick jag nyss syn på Stührling. Dock skeletoner är inte i min smak.
Det som jag är ute efter är en replacement till en bra Omega klocka med blå bakgrund. En modell som verkar ha samma stil är en blå Caravelle by Bulova. Det finns också billigare Tissot med blå bakgrund men ligger ändå över 200 bucks.
Fattar inte bara varför replikorna är billiga endast i Thailand. En mirror replica vore ju perfekt.
En kollega som är IWC connoseur har samtliga egna modeller som replikor också, enda som skiljer utseendemässigt är texten Swiss parts istället för Swiss made.

Förresten, Invicta faller bort, hittade inget roligt där. Fossil är ju ett bra märke men hittade inget billigt i min smak än.

Last edited:
Toppen