Senaste nytt

Berglund

Medlem
På Amsterdam Schiphol Airport (AMS) har KLM två stora lounger. En i Schengerndelen som heter KLM Crown Lounge 25 och en i den internationella delen som heter KLM Crown Lounge 52.

Det här handlar om KLM Crown Lounge 52 som öppnades i slutet av november 2019.
Jag var där första gången den 8 december 2019 och då var den helt nyöppnad sedan några dagar tillbaka. Mycket var i praktiken orört eftersom få passagerare hade hunnit hitta hit efter att de öppnat.

Loungen består av två olika våningsplan med olika områden, en del är tänkta för mat, andra för arbete och till det finns duschrum, väl tilltaget antal toaletter och även ett antal kabiner där man kan sova. För kabinerna tar KLM några tiotal euro betalt just för att det inte skall vara helt gratis och därmed bli helt hopplöst hög efterfrågan.

Det är svårt att beskriva loungen bättre än vad KLM gör själva på sin karta här:
Welcome to the KLM Lounge Guide

Ett omnämnande bör dock ges till Dutch Mountain, en trevlig konstruktion med olika våningsplan med små sittgrupper som hamnar lite avskiljt från de övriga. Det skapar ljus och rymd!

Ett alldeles särskilt omnämnande bör också ges till väggen med förvaringsboxar i anslutning till toaletterna. Det är så skönt att kunna låsa in sitt handbagage och slippa släpa runt det i loungen utan kunna fokusera på trevlig mat och dryck eller bara en sådan sak som att kunna gå på toaletten utan att behöva släpa med sig väskan eller oroa sig för den. Förvaringsboxarna är dessutom helt gratis att använda!

Vill man se en video av loungen, som inte på något sätt är min men som verkar vara inspelad kort efter öppnandet finns en länk här, det är inte min video och den har ingen koppling till mig alls:

Nedan följer ett urval av mina egna bilder:
IMG_2054[1].JPG


IMG_2055[1].JPG


IMG_2057[1].JPG

Matdelen, med dignande bord och flera varma rätter:
IMG_2059[1].JPG

IMG_2062[1].JPG

IMG_2063[1].JPG


IMG_2067[1].JPG


Baren på ovanvåningen
IMG_2070[1].JPG


IMG_2071[1].JPG

IMG_2078[1].JPG


Fräscha duschrum:
IMG_2074[1].JPG

IMG_2088[1].JPG


Väskförvaringen:
IMG_2075[1].JPG
 
Last edited:
Toppen