Senaste nytt

KLM Business Flex – får man tillbaka hela beloppet vid avbokning?

Alex H

Medlem
Jag funderar på att boka KLM Business t/r. Jag är kanske 90 % säker på att resan blir av, men det finns ändå en liten risk att jag måste ställa in. Resan är om tio dagar.

Min tanke är därför att boka Business Flex nu och när resan närmar sig och jag vet till 100 % att jag kan åka, boka en ny Business Light och därefter avboka Flex-biljetten.

På KLM står det att Flex är ”återbetalningsbar om du avbokar innan den första flygningen i din resa”. ChatGPT tolkar det som att hela biljettbeloppet återbetalas utan avbokningsavgift, men jag vill gärna höra från er som faktiskt har gjort detta.

Får man tillbaka 100 % av det man betalat för Business Flex, eller finns det några dolda avgifter/tillägg som inte återbetalas?

Någon som har avbokat en KLM Business Flex och vet hur det fungerar i praktiken?

IMG_1887.jpg

Den är helt återbetalningsbar, ja. Men tänk på tre fallgropar:

1. Återbetalningen tar 1-2 veckor, så du är exponerad för likviditetsproblemet.
2. Betalar du i annan valuta så är du exponerad för valutarisken.
3. När du väl bestämt dig för att boka om till light så kan priset ha gått upp så att det inte längre är värt det.

Den är helt återbetalningsbar, ja. Men tänk på tre fallgropar:

1. Återbetalningen tar 1-2 veckor, så du är exponerad för likviditetsproblemet.
2. Betalar du i annan valuta så är du exponerad för valutarisken.
3. När du väl bestämt dig för att boka om till light så kan priset ha gått upp så att det inte längre är värt det.

Stort tack, då förstår jag

Toppen