SK989
Medlem
Återigen, i praktiken är det en passagebiljett d.v.s. endast om du faktiskt går till/från perrongen via Sky City kontrolleras avgiften. I formell mening är det en stationsavgift (vilket framgår av Arlandas egen information) som innebär att alla på/avstigande på Arlanda C ska betala avgiften. Detta blir mycket tydligt om man skulle köpa t.ex. en resplusbiljett med byte på Arlanda C, då läggs stationsavgiften på trots att du bara ska byta där. Köper man av någon anledning två biljetter (man fick ändrade planer), t.ex. Eskilstuna - Arlanda C och Arlanda C - Bollnäs och inte tänkt lämna perrongen åker man ändå på dubbla stationsavgifter eftersom man i formell mening betalar för användade av stationen, oavsett om man faktiskt passerar spärrarna.Kan i egenskap av anställd på UL (länstrafiken i Uppsala län) och tidigare SJ gå i god för att avgiften på Arlanda C enbart handlar om in och utpassering vid spärren som skiljer stationen från Sky City. Det är fritt fram att kliva av och på hur man vill nere i stationstunneln utan att betala någon avgift. Såväl UL, SL, Mälartåg och SJ:s kontrollanter tittar enbart på om du har rätt biljett för själva tågresan och inte om du har en inkluderad passageavgift. Även om passageavgiften ingår i biljetten och distribueras via t.ex. SJ, SL och UL så tillfaller den A-train helt och hållet, så det ligger inte i någon av transportörernas intressen att kontrollera detta.
Sen om du kliver av SJ-tåget på en tidigare station än det som står angivet på biljetten är inga problem. Har du en biljett mellan Umeå och Stockholm är det fritt fram att kliva av på vilken station däremellan som helst utan att det riskerar någon påföljd. Däremot är ju SJ-biljetten förbrukad och ska du resa med SL-pendeln till från Arlanda till Upplands-Väsby så behöver du lösa en SL-biljett.
Men som sagt, OP åker i praktiken inte på någon avgift eftersom kontrollen inte sker på perrongen och då han inte köper någon biljett som slutar eller börjar på Arlanda C.
Last edited: