Senaste nytt

Kliva av tåget på Arlanda

SK989

Medlem
Kan i egenskap av anställd på UL (länstrafiken i Uppsala län) och tidigare SJ gå i god för att avgiften på Arlanda C enbart handlar om in och utpassering vid spärren som skiljer stationen från Sky City. Det är fritt fram att kliva av och på hur man vill nere i stationstunneln utan att betala någon avgift. Såväl UL, SL, Mälartåg och SJ:s kontrollanter tittar enbart på om du har rätt biljett för själva tågresan och inte om du har en inkluderad passageavgift. Även om passageavgiften ingår i biljetten och distribueras via t.ex. SJ, SL och UL så tillfaller den A-train helt och hållet, så det ligger inte i någon av transportörernas intressen att kontrollera detta.

Sen om du kliver av SJ-tåget på en tidigare station än det som står angivet på biljetten är inga problem. Har du en biljett mellan Umeå och Stockholm är det fritt fram att kliva av på vilken station däremellan som helst utan att det riskerar någon påföljd. Däremot är ju SJ-biljetten förbrukad och ska du resa med SL-pendeln till från Arlanda till Upplands-Väsby så behöver du lösa en SL-biljett.
Återigen, i praktiken är det en passagebiljett d.v.s. endast om du faktiskt går till/från perrongen via Sky City kontrolleras avgiften. I formell mening är det en stationsavgift (vilket framgår av Arlandas egen information) som innebär att alla på/avstigande på Arlanda C ska betala avgiften. Detta blir mycket tydligt om man skulle köpa t.ex. en resplusbiljett med byte på Arlanda C, då läggs stationsavgiften på trots att du bara ska byta där. Köper man av någon anledning två biljetter (man fick ändrade planer), t.ex. Eskilstuna - Arlanda C och Arlanda C - Bollnäs och inte tänkt lämna perrongen åker man ändå på dubbla stationsavgifter eftersom man i formell mening betalar för användade av stationen, oavsett om man faktiskt passerar spärrarna.

Men som sagt, OP åker i praktiken inte på någon avgift eftersom kontrollen inte sker på perrongen och då han inte köper någon biljett som slutar eller börjar på Arlanda C.
 
Last edited:
Återigen, i praktiken är det en passagebiljett d.v.s. endast om du faktiskt går till/från perrongen via Sky City kontrolleras avgiften. I formell mening är det en stationsavgift (vilket framgår av Arlandas egen information) som innebär att alla på/avstigande på Arlanda C ska betala avgiften. Detta blir mycket tydligt om man skulle köpa t.ex. en resplusbiljett med byte på Arlanda C, då läggs stationsavgiften på trots att du bara ska byta där. Köper man av någon anledning två biljetter (man fick ändrade planer), t.ex. Eskilstuna - Arlanda C och Arlanda C - Bollnäs och inte tänkt lämna perrongen åker man ändå på dubbla stationsavgifter eftersom man i formell mening betalar för användade av stationen, oavsett om man faktiskt passerar spärrarna.

Men som sagt, OP åker i praktiken inte på någon avgift eftersom kontrollen inte sker på perrongen och då han inte köper någon biljett som slutar eller börjar på Arlanda C.
Ja, jo, i formell mening syftar det ju till nyttjande av stationen och är en stationsavgift. Men köper jag t.ex. en UL/SL-biljett och kliver av på Arlanda C för att av någon anledning ta ett senare tåg (varför man nu vill göra det) så tillkommer ju inget. OP har hittat ett av kryphålen i det här fallet om han ska till Upplands-Väsby, eftersom det är billigare att boka till Stockholm istället för Arlanda.
 

Lokföraren

Medlem
Återigen, i praktiken är det en passagebiljett d.v.s. endast om du faktiskt går till/från perrongen via Sky City kontrolleras avgiften. I formell mening är det en stationsavgift (vilket framgår av Arlandas egen information) som innebär att alla på/avstigande på Arlanda C ska betala avgiften. Detta blir mycket tydligt om man skulle köpa t.ex. en resplusbiljett med byte på Arlanda C, då läggs stationsavgiften på trots att du bara ska byta där. Köper man av någon anledning två biljetter (man fick ändrade planer), t.ex. Eskilstuna - Arlanda C och Arlanda C - Bollnäs och inte tänkt lämna perrongen åker man ändå på dubbla stationsavgifter eftersom man i formell mening betalar för användade av stationen, oavsett om man faktiskt passerar spärrarna.

Men som sagt, OP åker i praktiken inte på någon avgift eftersom kontrollen inte sker på perrongen och då han inte köper någon biljett som slutar eller börjar på Arlanda C.

Det beror på vilket bolag man åker med. VY (där jag kör) lägger inte på stationsavgift på biljetten även om man åker till Arlanda.

Åker man med SL så måste man inte köpa stationavgift heller om man inte vill, det är ett val som görs.

Men, som det är sagt innan så är avgiften egentligen för att kliva på/av tåget på Arlanda C. Så det är inte passagen av spärren som räknas. Man ska nog ha VÄLDIGT mycket otur om man på något sätt hamnar i en kontroll av stationsavgift nere på plattformen.
Det är dock tillåtet att vara på plattformen utan biljett, detta då ex VY säljer biljetter till och från Arlanda uta än avgiften med. Och har man inte betalt så är det helt i sin ordning att betala i spärren.
 

igelkotten

Medlem
Det beror på vilket bolag man åker med. VY (där jag kör) lägger inte på stationsavgift på biljetten även om man åker till Arlanda.

Åker man med SL så måste man inte köpa stationavgift heller om man inte vill, det är ett val som görs.

Men, som det är sagt innan så är avgiften egentligen för att kliva på/av tåget på Arlanda C. Så det är inte passagen av spärren som räknas. Man ska nog ha VÄLDIGT mycket otur om man på något sätt hamnar i en kontroll av stationsavgift nere på plattformen.
Det är dock tillåtet att vara på plattformen utan biljett, detta då ex VY säljer biljetter till och från Arlanda uta än avgiften med. Och har man inte betalt så är det helt i sin ordning att betala i spärren.

Samma om man köper biljett genom Upplands Lokaltrafik, man kan välja om man vill betala Arlandaavgiften när man köper tågbiljetten.
 
Toppen