A) Ja, men du får ju ytterligare 1,5% om du tar det med klarnakortet.Hej. Newbie här på forumet. Har efter lusläst alla 40 sidor i tråden några frågor. Några är mer åt "side-topic" men hoppas det är ok att få de besvarade här också av ni experter.
Använder idag
SAS EB MC (515kr /år)
Spend/månad cirka 20-25kkr.
Reser oftast i tjänsten med Finnair dvs ARN T2.
Har nyss skaffat ett Max medlemskap. Resonerar jag rätt om jag ersätter kortet ovan med detta nedan.
Mål.
Jag vill helst ha ett kort, behålla liknande rutiner som idag, få cash back med lite arbetsinsats. Betala via autogiro eller e-faktura en gång månaden från lönekontot på annan bank?
Utifrån tråden och Klarnas egen hemsida tolkar jag som att:
a.) Alla köp för cashback (de över 1,5%) sker alltid via appen. Kreditkortet kvittar då?
b.) För de butiker som saknas i Klarna appen ska jag betala med Klarna saldo för generell 1,5% cashback, se nedan...
c.) Klarna saldo, är ett bankkonto där jag sätter in pengar via lönekonto eller kreditkort?
d.) Kan Klarna saldo kopplas till Apple Pay?
e.) ...Klarna konto med Apple Pay behöver kopplas till ett Klarna debit eller Klarna kreditkort?
f.) Efter skaffat Klarna debit eller kredit säg upp SAS EB MC.
Side-topic
1-Är det någon inköpskategori jag ska undvika med Klarna, t.ex. bensin på OKQ8 eller annat dylikt och ändå behålla ett extra kreditkort tex OKQ8 0kr/mån?
2-Kan jag checka in min resväska på T5 för T2 flyg?
3-... för att kunna dra nytta av La Giraffe lunchen. Ta transfer bussen sen till T2 för att sitta i loungen på T2.
4-Är det ett lounge besök per dag eller per flygplats. Kan jag tex även komma in på HEL lounge om jag har vidare mot Asien?
5-Loungen i T2 kan man ta med en macka eller annat ut, diskret takeaway? Tänkte om familjen är med.
6-Samma fråga för La Giraffe kan man ta som take-away?
C) Ja, det är ett bankkonto. Manuell överföring kan du göra, men Swish eller kort är väl enklast!
D) kortet du får via medlemskapet är ett debitkort, som du kan lägga till i Apple Pay direkt. Vill du ha ett fysiskt kort får du beställa det i appen.
E) du kan välja pay now or pay later i Apple Pay. Men det är bara om du kör med Pay now som är kopplat till ditt klarna saldo som du får 1,5% cashback. Kreditköp aka ”pay later” ger ingen cashback.