Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

LPC123

Medlem

Ny satsning från Klarna som ska ta upp kampen med kreditkorten. Spännande att se OM och i så fall hur Amex och MCD svara på detta?
Kanske vi får se nya perks på AMEX och MCD om dom ser att Klarna tar kunder från dom?

Ny satsning från Klarna som ska ta upp kampen med kreditkorten. Spännande att se OM och i så fall hur Amex och MCD svara på detta?
Kanske vi får se nya perks på AMEX och MCD om dom ser att Klarna tar kunder från dom?
Känns väl mer som en utmanare till Revolut Ultra utan att ha sett något om Klarnakortet alls, hittade inget om det på Klarna's sida och har inte DI så osäker på om det finns något mer matnyttigt i artikeln?

Varken Amex eller SEB har väl gjort några större förändringar sedan Revolut Ultra kom ut på marknaden, snarare tvärtom, dragit åt svångremmen ännu mer.

Hade varit kul att se exakt vad kortet innebär, står det något i artikeln om när det lanseras eller något annat intressant än priset?

Känns väl mer som en utmanare till Revolut Ultra utan att ha sett något om Klarnakortet alls, hittade inget om det på Klarna's sida och har inte DI så osäker på om det finns något mer matnyttigt i artikeln?

Varken Amex eller SEB har väl gjort några större förändringar sedan Revolut Ultra kom ut på marknaden, snarare tvärtom, dragit åt svångremmen ännu mer.

Hade varit kul att se exakt vad kortet innebär, står det något i artikeln om när det lanseras eller något annat intressant än priset?
Ett utdrag från Di
Skärmavbild 2025-10-27 kl. 14.25.34.png

Intressant faktiskt, kanske de introducerar andra förmåner som i USA, tex Chase Sapphire Reserve som nu ger dig Apple TV+ och Apple Music, 300 generell resekredit etc etc, Eller med Klarnas insteg på denna marknaden så kanske American Express steppar upp lite, tex med hotell kort eller som i USA där man kan lägga till divers offers på sitt kort, typ 15% tillbaka på 100 USD spend på en viss restaurang kedja eller hotell kedja eller andra affärer

Ännu ett utdrag från artikeln:

Klarna kommer nämligen enbart ge ”cashback”, motsvarande 1 till 1,5 procent per transaktion beroende på vilket medlemskap man tecknar, på direktköp – inte på krediter.

”Vi tycker inte att det är snyggt eller moraliskt att ha 'cashback' på den typen av köp, vi vill inte uppmuntra kunder att ta ut en kredit i onödan”, säger David Sandström.

Medlemskapen är kopplade till Klarnas så kallade ”saldo”-konto som kunden själv fyller på med pengar, samt deras fysiska Klarna-kort som är förinställt på direktköp men som har kreditfunktioner.

”Det tycker vi är en bra och hållbar balans. Vi uppmuntrar ett ansvarsfullt beteende, utan att för den delen sätta oss på höga hästar”, säger han.

Verkar som att man deras "edge" ska vara folk som föredrar debit framför kredit,

”Dels vill jag gärna locka nuvarande American Express-kunder, vilket jag tror kommer ske eftersom vi har ett otroligt konkurrenskraftigt paket”, säger han, och fortsätter:

”Dels hoppas vi att våra nuvarande Klarna-kunder, som inte vill in kreditkortssnurran, ska lockas av att för en gångs skull få poäng, bonusar och rabatter. Det handlar om människor som vill ha lite mer flärd i vardagen utan att ta några höga risker”, säger han.

Jag använder Klarnas kreditkort utomlands rätt ofta och när jag kollar i appen kan man välja att teckna medlemskap. Det verkar som att deras digitala kreditkort fortsatt är gratis men nu kan man också skaffa ett Klarnakort som jag tror är en hybrid mellan debet och kredit eftersom det dras från "Klarna saldo" men man kan också aktivera betala senare.
Finns då 2 nivåer, Core & Plus.
Core: fysiskt & digitalt kort, kostar 35 kronor/månaden
Plus: 0,5% cashback när du handlar med ditt Klarna saldo och dessutom får du 80 kronor extra cashback på ditt första köp i appen var tredje månad, kostar 79 kronor/månaden.

Om man kan använda Klarna-saldo när man betalar utomlands med kortet så kanske det är aktuellt för vissa med mycket spend i utländsk valuta där de inte tar Amex eftersom man då dels slipper 2% påslag och får 0,5% cashback. I övrigt känns det inte som särskilt många BCare kommer hoppa på det här.

Ska dock mycket till för att jag släpper mitt Amex men det är spännande att se hur många EB man får. Kul med Finnair men hade dom fått in Miles & More så hade nog SAS, Amex och MC blivit svettiga.

Toppen