Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rosa strumpor från Paul Smith i marinblå mockatofflor har varit succé till 80% (många tjejer som kommenterat) och 20% gaystämpel här i Australien men det är väl rätt bra betyg egentligen? :)

20% låter lågt... En kille som använder motsvarande lypsyl offentligt i Oz får ju gaystämpeln direkt.

Jag klär mig alltid respektabelt när jag reser. Personligen tycker jag det borde finnas någon sorts dresscode i Business och First class. Att resa som en "hippie" där borde inte få vara acceptabelt, vad är fel med lite klass?
Jag håller även med om att man blir lite bättre bemött när man är snyggt klädd. Senast vi flög business mellan DPS och BKk, satt ett danskt par i shorts, tshirt och flipflops. Personalen tittade lite på dem även om de självklart finns samma perfekta service. Jag skulle känna mig väldigt obekväm om jag reste klädd så, men smaken är ju olika.

Definera respektabelt?

Jag reser business för jag uppskattar att det är bekvämt, alltså klär jag mig således i det jag tycker är bekvämt. Jag ser ingen anledning att "klä upp mig" bara för jag sitter i C/F. Är det 30 grader varmt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att resa i ett part shorts, helt enkelt för att det är bekvämare. Men vi pratar ju då inte om ett par badshorts utan ett par av det lite snyggare snittet.

Men sedan är jag 26 år och min relativt unga ålder bland C/F resenärer kanske låter mig komma undan med en lite ungdomligare klädstil för jag har aldrig känt att mitt klädval skulle ha påverkat vare sig personal eller medresenärer negativt.

Last edited:
Spännande vilka olika aspektr tråden tar upp.
När jag reser väljer jag kläder utifrån mina egna behov. ALDRIG shorts, aldrig t-shirt (för det har jag inte på marken heller ;-) ) Jag har i regel för längre flygningar bekväma snygga jeans, bra sneakers, stödstrumpor, svart skjorta (fläckar?) med bröstficka. På vintern har jag en sån där tunn tunn dunjacka som ligger i en liten påse i handbagaget direkt efter boarding, Vår/Höst en kavaj. Kostymen på om jag flyger kort (mindre än tre timmar) och skall direkt till möte. Då viker jag kavajen och lägger på hyllan ovanpå mitt handbagage.
Jag skiter i vad andra har på sig. Hellre en ren hippie än en svettig kostymgubbe - doft är ALLT!
Jag tror också att klädseln (inom värdighetens ramar) är underordnad hur du beter dig och tilltalar personalen. Be nice and people will be nice back!
Mjukisbyxor? Näe, jag sa ju inom värdighetens ramar - och för mig funkar inte det helt enkelt. Men om du trivs i det och inte luktar armhåla.... be my guest!

Har en bekant som ett tag regelbundet flög SIN-LHR i business, minst varannan vecka för jobbet och han hade alltid på sig en snygg typ addidasoverall när han drog till flygplatsen i taxi. Han skulle ju ändå på nattflyget, var stammis och hade såklart med sig en sån där kostymbag med utrustning för att vara redo att kliva av planet och direkt till kontoret. Han stirrade på mig som om jag varit ett ufo när jag undrade om man inte skulle ha kostymen på sig i business. Han är ursprungligen från Europa men bodde och jobbade ett tag i Singapore så man kan inte skylla på störra kulturskillnader från oss. Intressant! (och ja, han var givetvis nyduschad och fräsch inför flighten) ;)

För mig är det ofta en praktikalitet att resa i kostymen då det är bättre för plagget att bli buret än att hänga i väskan räcker att jag måste ha en där redan. Dessutom tillhör jag den kategorin människor som inte tycker kostym är oskönt och obekvämt. Så för er som kör "bekvämlighetskortet" för att försvara en något mer ledig klädsel, kan jag inte hålla med. (inser att det där är en smaksak, mitt råd - köp en kostym i full kanvas, skönare plagg finns ej :) ).

För längre flygningar finns ju pyjamasen wanyway!

"Never travel without a collar"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen