Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har med mig sedan barnsben att man skall vara välklädd när man flyger, men behöver inte vara uppklädd. Viss skillnad. På den tiden när vi var ute och flög med familjen åkte vi så gott som alltid på standby-biljetter då mor min arbetade på BA, och så gott som alltid transatlantflygningar ett par gånger om året. Detta var när jag var mellan 5-11 år och är mao över 20 år sedan, men redan då hade man fattat tycke för premiumkabinerna.

Med tanke på att vi flög på standby var klädsel av betydelse, framför allt med tanke på att vi fick de platser som var tomma på planet, och fanns det i business blev det business. Vi flög mao nästan alltid i business. Vi stog alltid vid checkin och väntade på vilka platser vi skulle få, och som den bortskämda skitungen jag då var började jag storböla och vägrade flyga om det inte blev business... :)

Det är med vemod jag kommer behöva svänga höger vid boarding på min kommande flight nästa vecka ner till mauritius.... :p

Jag är "välklädd" när jag flyger, men varken upp- eller utklädd och aldrig i kostym eller kortbyxor.

...och jag tillägger också att jag aldrig försöker vara stroppig eller världsvan utan uppträder trevligt, hjälpsamt och hänsynstagande samt lyssnar alltid på säkerhetsgenomgången och ser intresserad ut, trots att jag börjar kunna det hela. Jag stänger av all elektronik och dessutom skänker jag en tanke åt de som flyger för första gången.

Hel och ren tycker jag räcker i alla fall.
Vad "smart casual" innebär kan ju variera mellan olika länder, kombinationen kavaj och jeans (oavsett märke och pris) känns för mig utpräglat nordisk, liksom att "klä upp sig" i slips på fritiden.
Äldre tyska herrar kan ofta tycka att beige fiskeväst är ett plagg som passar var som helst när som helst ;)

För egen del kan det bli allt från jeans+T-shirt till kostym (utan slips). Håller med om att folk som luktar för mycket är det klart mest störande på flygresor - man äter INTE mycket vitlök kvällen före en longhaul, då borde man avvisas vid gaten :p

Beror på vad som skall göras.
Är det direkt från flygplats till möte så kan det vara kostym (slips får ligga i väska) eller så kan det bli jeans-chinos / blazer-variant
Helt utifrån vilka man skall man möta.
Annars är det den ledigare stilen.

Beror på omständigheterna.
Förra veckan orkade jag inte släpa på klädgarderoben, så jag reste i kostym med slips i handbagaget.
Vanligtvis blir det kavaj + skjorta + byxa av chinos/jeans-typ. Behöver jag kostymen så tar jag med den i klädgarderob och oftast får jag hänga in den på lämpligt ställe ombord, men ibland skiter det sig och det blir att försöka lägga den på vettigt sätt i "luckan ovanför".
Åker jag longhaul mer än 7-8 timmar så byter jag numera helst om ombord.
Åker jag omkring i Oceanien så anpassar jag mig lite efter hur folk reser där, då jag avskyr långa ärmar och ben när det är varmt, speciellt om man inte kan/hinner duscha i någon lounge innan avgång.

Jag väljer smart casual inom Europa oavsett om det är privat eller i jobbet. Ibland kräver jobbet kostym och då får det bli det, men oftast chinos/kavaj/skjorta och loafers av någon typ. Reser jag mellan två varma länder kan det inträffa att det blir shorts, men då av den längre typen som går nedanför knän. Jag tycker det känns konstigt att inte ha en kavaj på mig - har sedan jag var 15 haft kavaj dagligen i skolan, på jobbet och privat. Visst händer det att jag inte använder kavaj, men då oftast för att det är opraktiskt - t.ex. trädgårdarbete, sportande, för varmt klimat etc.

Så länge medpassagerare inte luktar illa eller klär sig direkt vulgärt stör det mig inte. (T.ex. brynjelinne+mjukisbyxor på en fet amerikan med rejäl ölkagge som är bar mellan klädesplaggen)

Jag tycker fortfarande att en (F)lygresa är toppen av livet. Jag kan inte tänka mig något roligare än att få en glimt av den "fina världen" under några timmar och då tycker jag -dress for the occasion. Snyggt men inte flashigt. Jag brukar t o m klippa mig innan en långflygning. Sedan är det svart som gäller. Svarta brogues eller bookbinders, svarta byxor, svart T-shirt eller polo, svart Bosskavaj, svarta solglasögon. Ombyte och bad i loungen så är man fräsch på nästa resa också. Min kära sambo ÄLSKAR att ha på sig snygga Loro Piana, oftast i diskreta mjuka beige nyanser. Hennes ögon gnistrar i kapp med bubblorna i champagnen och hon spinner som en katt i sätet när hon blir ompysslad av flygvärdinnorna. Jag klär upp mig när jag går på fest och för mig är en interkontinental flygning en fest. Skulle jag åka F 10 ggr om året blir det ju inte så och på FCT ser man många uttråkade kostymkillar som dricker mineralvatten och knappar på sin laptop. Jag hoppas faktiskt det dröjer länge innan jag blir så blasé... :)

Jag är också av den uppfattning att man klär sig anständigt när man ska flyga. Vet inte riktigt var denna inställning kommer från, men troligtvis var väl saker och ting annorlunda när jag började flyga en gång i tiden och det sitter i ryggraden.

Anständigt innebär inte uppklädd, men det innebär ren och proper, lite som när det står "business casual" som dresscode på ett företag. Kavaj/kostym tar jag bara på mig om det krävs i samband med resan. Shorts är dock en definitiv no-no.

Åker jag första klass brukar jag också försöka se anständig ut, inte för att det krävs som betalande passagerare utan för att det känns lite trevligare, ungefär som de flesta tycker det är trevligt att ta på sig något snyggt när man ska på en bättre restaurang. Jag har också som en tradition sedan många år tillbaka att be flygvärdinnan ta ett kort på mig i första klass stolen, brukar oftast bli i samband med huvudserveringen, precis när huvudrätten serverats och bordet är ordentligt uppdukat. Då är det särskilt trevligt att se proper ut.

Jag har också som en tradition sedan många år tillbaka att be flygvärdinnan ta ett kort på mig i första klass stolen, brukar oftast bli i samband med huvudserveringen, precis när huvudrätten serverats och bordet är ordentligt uppdukat. Då är det särskilt trevligt att se proper ut.

Då kanske man också får anta att du alltid väntar med att byta om till First pyjamasen tills efter måltiden?

Jag måste dock kravla mig upp i biktstolen och erkänna att jag vid flera tillfällen har burit shorts på flygningen. Både long och short haul, Business och Economy. Det har nog främst handlat om bekvämlighet.

När jag flyger business känner jag mig obekväm om jag ej bär kostym. I övriga klasser känns det överlag ganska casual, men shorts och flip flops passar ej in alls, vilket har nämnts tidigare i denna tråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen