Senaste nytt

Klädsel vid flygning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket intressant ämne!
Personligen klär jag mig efter vad som är syftet med själva resan. Imorgon t ex. tar jag LH:s morgonflight till ARN för att där åka direkt till kontoret, därmed klär jag mig smart casual vilket i detta fall är skjorta, jeans och kavaj (kavaj främst för att hålla värmen då det för tillfället är kallt ute och jag bara har en rock på mig). Är jag bokad i en bekräftad business class och ska t ex. till från USA/Asien har jag jeans och en vanlig skjorta- för att ombord byta om till t ex. tunnare byxor och någon pikétröja.
T ex. när jag flög hem från Dubai för några veckor sedan reste jag helt medvetet i kostym (utan slips) då jag var bokad i economy och hoppades på en uppgradering till business (jag har Star Alliance guldkort). Redan vid incheckningen fick jag en bekräftad uppgradering (vet inte om det var en sk. op-ups) eller om hon bara ville uppgradera mig och mitt sällskap. Och här vet jag inte heller om mitt klädval hade betydelse? Men vad jag hört från folk i branschen så är chansen större att bli uppgraderad om du klär dig propert än om du skulle komma i skjort och t-tröja.

Vad jag däremot har svårt för är när passagerare reser utan strumpor, och reser i linne. Det går bort. Annars är hel och ren det viktigaste.

Och som tidigare nämnst så har vårat resemönster förändrats sedan 90-talets början...och därmed klädkoden ombord.
Minns att min morfar förklarade att när man på 50 och 60 talet reste var det kostym som gällde.

Vad jag däremot har svårt för är när passagerare reser utan strumpor, och reser i linne. Det går bort.

Dito. Faktiskt ganska äckligt. Jag vet att det finns medlemmar här som kan tänka sig att resa i shorts på sommaren, men jag ryser vid tanken på bar hud mot garanterat jättesmutsiga säten, inte bara på flyget, utan också i taxi, på tåg på flygplatser och så vidare.

Dito. Faktiskt ganska äckligt. Jag vet att det finns medlemmar här som kan tänka sig att resa i shorts på sommaren, men jag ryser vid tanken på bar hud mot garanterat jättesmutsiga säten, inte bara på flyget, utan också i taxi, på tåg på flygplatser och så vidare.

Kan tillägga (då jag känner mig lite träffad efter tidigare inlägg) att jag hade med mig ombyte o körde strumpor direkt efter start då vi byte från +25 grader till knappa nollgradigt ;)

Ja mycket intressant faktiskt!
Hel och ren tycker jag är en bra början, sen kan man ju råka bli fast nånstans och bli lite mindre ren på vägen, men det är ju rätt sällan. För det mesta tycker jag att folk klarar det riktigt bra.
En gång på en kortare flight inom Asien hamnade jag bredvid nån jäkla barfotahippie med dreads som nog inte använt alltför mycket tvål de senaste åren, tur att flighten bara var en dryg timme! ;)

Folk som säger att de blir för varma om de inte reser i shorts och linne saknar trovärdighet eftersom det finns tunna lätta kläder att ha på sig utan att gnugga sitt svettiga skinn mot sina med(mot?)resenärer.

Byxor med benfickor brukar vara mitt förstaval, av praktiska skäl, förvaring och oftast lite lösare passform. Jeans gillar ju vi tjejer ofta i en något tightare tappning och det blir hemskt obekvämt efter 9 timmar på ett flygplan. Märkena efter sömmarna syns hela semestern ;)

Skulle personligen aldrig kunna vara för ledigt klädd (är aningen fåfäng och skulle känna mig rätt naken i shorts el mjukisbyxor!) Ett par svarta jeans, skjorta, kavaj, mockaskor (under rätt årstid) är bekvämt men man ser trots allt rätt proper ut.

• Gilla
Reactions: Ebg
Skulle personligen aldrig kunna vara för ledigt klädd (är aningen fåfäng och skulle känna mig rätt naken i shorts el mjukisbyxor!) Ett par svarta jeans, skjorta, kavaj, mockaskor (under rätt årstid) är bekvämt men man ser trots allt rätt proper ut.

Jag är så pass ledig klädd så att jag har pyjamas på mig när jag flyger. Jag har dock andra kläder på mig innan jag kliver in i flygplanet...

tss.., tror Dr Miles reser i pyamas hela tiden och att det är därför han blir så igenkänd på alla sina flighter ;)

Jag är så pass ledig klädd så att jag har pyjamas på mig när jag flyger. Jag har dock andra kläder på mig innan jag kliver in i flygplanet...

Att byta om på planet är väl ok! Det är när man ser individer i mjukisbyxor och träningsoverall som dricker 70 cl stor stark 0530 som man undrar vart civilisationen är på väg...

Jag har från mina föräldrar att en flygresa är något speciellt och då klär man sig inte hur som helst. Jag klär mig bekvämt men för den skull kan jag inte tänka mig att ha tränings/mjukisbyxor (det har jag hemma) eller skjorts med flipflop. Jag har aldrig haft kostym på flyg, utan det vanligaste är skjorta, jeans och kavaj på både fritids- och tjänsteresor.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen