Senaste nytt

Kinesiska turister har det inte lätt i Sverige

Visst är det ett eget ansvar att kolla upp vad som gäller. Att gråta ut i Aftonbladet är bara trams, samtidigt tror jag man föväntar sig att det ska vara annorlunda i Sverige och att man inte ska behöva vara så noga och i slutändan så lär det skada vårat rykte bland turister.

När man är ute och reser borde det nästan vara lättast att skaffa kontantkort vid ankomst (om inte prisvärd dataroaming finns) och sedan använda Uber eller liknande tjänst?

Kan inte annat än hålla med om betalsätt i Sverige. Jag är stenåldersmänniska vad gäller betalningar - ingenting betalas genom mobiltelefon. Allt betalas med kort eller kontant, och man behöver ett gäng olika kortutgivare för att vara säker att det fungerar. Det är t.ex. mycket udda att man inte kan betala kontant/kort på buss i Stockholm. Vad gör man om man står i Märsta och väntar på en nattbuss 01:30? Inget är öppet, så går inte att köpa ett accesskort, och utan svensk mobil (eller med kontantkort!) och till råga på allt skall eländet förregistreras för SMS-köp på SL:s hemsida. För en själv som är lokal invånare och har månadskort är ju allt smidigt, men som turist är det krångligt!

Faktum är att SL alldeles nyligen har släppt en mobilapp som du kan köpa engångsbiljett i med vanligt kreditkort. Ingen registrering krävs, och vad jag kunnat se krävs inte svenskt kort.

Däremot måste du onekligen fortfarande använda mobilen :) det är långt ifrån perfekt men betydligt mindre dåligt än det var tidigare för utländska besökare - appen klarar dessutom av att prata engelska.

Faktum är att SL alldeles nyligen har släppt en mobilapp som du kan köpa engångsbiljett i med vanligt kreditkort. Ingen registrering krävs, och vad jag kunnat se krävs inte svenskt kort.

Däremot måste du onekligen fortfarande använda mobilen :) det är långt ifrån perfekt men betydligt mindre dåligt än det var tidigare för utländska besökare - appen klarar dessutom av att prata engelska.
Jaha, det var ju ett steg i rätt riktning! En un-enhancement alltså! Dock kräver det ändå en smartphone, och en del arbete.

För någon vecka seden var jag i Finland, och i veckan i HK - när man inte kan stadens transportnät är det väldigt bra att kunna gå till en bemannad kassa för att ta reda på vad man behöver, och sedan kunna köpa biljett där. Detta med bemannade kassor verkar i Sverige förbytas i automater och appar.

Toppen