Senaste nytt

Kina skippar krav på PCR test

Tur-Ture

Medlem
Ser nu att Kina skippar kravet på PCR-test för inresa från och med 29/4. Passar mig utmärkt som ska åka den 2/5 och har Express-PCR test bokat den 1/5 (inte helt lätt att hitta).
Däremot så ska man fortfarande kunna visa upp ett negativt Antigentest samt fylla i hälsodeklarationen på WeChat, flygbolagen kommer inte att kolla testresultat.

Här kommer då min undran - någon som vet om det räcker med ett vanligt hemtest som man tar med sig o visar upp vid gränsen eller måste man köra racet med att boka tid och få ett intyg på negativiteten?
Jag har inte hittat någon vettig sida som förklarar detta.

EDIT, ser nu att Ambasaden skriver att det räcker med hemtest om man åker direkt från Sverige till Kina...men jag åker med byte i Tyskland...
 

Olofdorren

Ny medlem
Jag reste reste ARN-CPH-PVG i mars. Hade PCR-intyg, men varken hälsodeklarationen, någon personal på flygplatsen eller flygbolaget kontrollerade själva intyget. Deklarationen genererade en QR kod som scannades innan passkontroll, inget mer för mig, mina kollegor eller någon annan vad jag kunde se. Hälsodeklarationen behövdes även göras vid utresa från Kina.

Kan inte tänka mig att de skulle kontrollera hemtestet i sig, men kommer du dit med symtom kanske de ifrågasätter sanningshalten i din deklaration.
 

bachelor

Medlem
Vart står det att man ska fylla i hälsodaklaration på wechat? Hittar inget om det på Swedenabroad. Jag ska in landvägen till Kina från HK och har förstått att det endast behövs PCR/Antigen inom 48 tim.
 
Flyger till Shanghai via Zürich på måndag och förstår det som att jag bara behöver göra ett Antigen test, inte PCR, samt att hemtest är nog.

Hur ska jag kunna bevisa ett negativt snabbtest gjort hemma? Ta med det? Bild på det ihop med passet och en klocka? xD
 

Tur-Ture

Medlem
När jag landade i Peking i Onsdags (på en spöklikt tom flygplats) så brydde dom sig inte alls om mitt snabbtest som jag hade med mig, däremot så kollades QR-koden från hälsodeklarationen tre gånger. Jag blev också utvald att göra ett snabbtest på plats i ett tält innan passkontrollen, tog ca en minut att göra. Överallt var man väldigt noga med att fråga vilken sittplats jag haft vilket var ganska ironiskt enftersom vi vara var 50-60 pers på flyget och inte många i eco satt på den platsen som man hade på boardingkortet.
 
Toppen