Senaste nytt

Kina: Rapportera adress till polisen inom 24h vid privat boende?

Jeg har faktisk lidt praktisk erfaring her...

Jeg forsøgte at lave denne registrering for knap 11 måneder siden. Selvom jeg havde en ven med der snakkede flydende kinesisk var det fuldstændigt umuligt at få dem på politistationen til at forstå hvad jeg ville. Jeg blev præsenteret for den største bunke papir jeg nogensinde har set, min ven kunne godt fornemme at alt ikke var helt i orden så vi siger pænt tak og tager papirerne med. Tilbage i lejligheden har jeg fået ansøgninger til permanent opholdstilladelse, ID kort + nogle sundhedsting. Udover dette skulle vi have kontrakt på lejligheden, min vens opholdstilladelse og kopi af ID kort for den der ejer lejligheden med på politistationen næste dag.

Min ven ringer til hans kinesiske forældre (der bor i Danmark og er danske statsborgere) og de fortæller at de aldrig har foretaget denne registrering (besøger Kina flere gange per år) og aldrig har haft problemer. Da vi ikke har mulighed for at skaffe alle dokumenterne og jeg ikke skal have hverken opholdstilladelse eller kinesisk ID kort siger vi F*ck it og jeg undlader.

Jeg har besøgt Kina 2 gange siden og har ikke haft nogle problemer

Mit råd til dem der vil bo privat i Kina: Hvis din samvittighed kræver at du skal registreres så book et billigt hotel og "bo" der. De fleste vil nok bare sige f*ck it. (naturligvis på eget ansvar, men det virker usandsynligt at man skulle få problemer)

Att strunta i det har aldrig varit aktuellt, men ville mest veta om någon tagit sig igenom processen och vad som var att vänta. Det verkar ju vara någorlunda väl uppstyrt utifrån din beskrivning!
Hvis du vil registreres så sørg for at dem du skal bo hos har en kopi af opholdstilladelse eller ID-kort, kontrakt på bolig og evt. kopi af boligens ejers ID-kort hvis de ikke selv står som ejer klar. Derudover skal du også have et pasfoto, "invitational letter" og et par kopier af billedsiden i dit pas.

Har du fået visum til at bo privat? Det kræver også en masse papir nemlig....

My bad - är så van med att alla som åker till Kina gör det i business syfte :) Givetvis är ett turistvisa bättre då man slipper en hel del krångel :)

@Traveller - har du reception som sköter om sådant? :)
Polisen finns på Pudongs flygplats om det nu är till Shanghai vederbörande reser. Om det inte är det så blir det lite mer komplicerat då man faktiskt måste ta sig till polisstationen. Att inte anmäla sig behöver inte sluta i en katastrof. Det är dock så att om polisen stoppar dig på stan och du inte har anmält dig så kan du bli utslängd omedelbart. Det är ungefär det enda som händer.

Toppen