Senaste nytt

Kastrup vill bli viktigaste navet i norr

Och för att återgå till orginalämnet så är Arlanda +8.5% till 23,443M år 2014. Någon som har sett CPH-statistik (eller Oslo för den delen) än?
Jag har bara sett siffror fram till och med november (decembersiffrorna och för helåret 2014 borde publiceras snart).

År til dato er der rejst 23,9 mio. passagerer gennem lufthavnen, hvilket er mere end 1,5 mio. flere passagerer end på samme tid i fjor. Det svarer til en stigning på 6,7 procent.

Trafik november 14

Och nu när jag ser mitt inlägg citerat så ser jag ju ett allvarligt fel, det är 22.443M, eller för att klippa och klistra lite med mindre risk för skrivfel:

Både utrikes- och inrikestrafiken ökade under 2014; utrikes med 9,8 procent och inrikes med 4,5 procent. I absoluta tal reste totalt 22 443 272 resenärer till och från Stockholm Arlanda Airport under året.​

Kan se at der i denne tråd har været lidt diskussion af hvor mange internationale destinationer der betjenes fra henholdsvis CPH og ARN. Sådanne tal kan opgøres på mange forskellige måder og afhænger af hvordan charter-destinationer og seasonal vinter/sommer destinationer m.v. indregnes.

Uanset hvad har den gode Thomas Woldbye nok været lidt overmodig, når han siger at CPH har dobbelt så mange internationalle destinationer som ARN.

Jeg har taget en kig på den kommende S15 sæson, hvor kriterierne for min opgørelse er at der er tale om faste ruteflyvninger (rene charter destinationer er altså ikke medregnet), med minimum 1 ugentlig flyvning på en periode på minimum 1 måned. Desuden er opgørelsen baseret på lufthavne og ikke destinationer - så LHR, LGW, LTN og STN tæller altså i opgørelsen som fire lufthavne og ikke blot som destinationen London.

Nå, men her er resultatet for S15:

CPH: 135 lufthavne
ARN: 109 lufthavne

Toppen