Senaste nytt

Kastrup i pressen

intuition

Medlem
Sökte men hittade ingen passande tråd.

Artikel i HD-Sydsvenskan i dag (verkar inte finnas digitalt), intervju med nya VD:n Christian Poulsen.
Nu aktuellt pga utbyggnad av baggage-kapacitet + 11 000 kvm och ombyggnad av 60 000 kvm. Klart 2028.
Kanske inga större nyheter i texten, han försöker förklara varför man ska bygga för ökad fygtrafik samtidigt som flygets miljöeffekter behöver motverkas.

Hur som, lite statistik.
VD säger att målet med utbyggnaderna är att bli en attraktiv bytesflygplats för långdistans och inte har att göra med lokal efterfrågan. Å andra sidan är han oroad över den svaga svenska ekonmin och kronkursen, då 13% av alla passagerare är Sydsvenskar.

Antalet direkt anställda av Kastrup är 2 600 men ytterligare 800 bolag finns på flygplatsen med ytterligare 17 000 anställda.
SAS har idag 32% av all trafik, Norwegian 15%, Ryan 8%, EasyJet 5% och Lufthansa 3%. Utöver dessa ytterligare 55 (!) flygbolag som delar på de resterande 37% av trafiken.

(Lufthansa är ju förvånansvärt svaga och gissningsvis måste någon ändring till när SAS lämnar star)
 

Hachans

Medlem
Sökte men hittade ingen passande tråd.

Artikel i HD-Sydsvenskan i dag (verkar inte finnas digitalt), intervju med nya VD:n Christian Poulsen.
Nu aktuellt pga utbyggnad av baggage-kapacitet + 11 000 kvm och ombyggnad av 60 000 kvm. Klart 2028.
Kanske inga större nyheter i texten, han försöker förklara varför man ska bygga för ökad fygtrafik samtidigt som flygets miljöeffekter behöver motverkas.

Hur som, lite statistik.
VD säger att målet med utbyggnaderna är att bli en attraktiv bytesflygplats för långdistans och inte har att göra med lokal efterfrågan. Å andra sidan är han oroad över den svaga svenska ekonmin och kronkursen, då 13% av alla passagerare är Sydsvenskar.

Antalet direkt anställda av Kastrup är 2 600 men ytterligare 800 bolag finns på flygplatsen med ytterligare 17 000 anställda.
SAS har idag 32% av all trafik, Norwegian 15%, Ryan 8%, EasyJet 5% och Lufthansa 3%. Utöver dessa ytterligare 55 (!) flygbolag som delar på de resterande 37% av trafiken.

(Lufthansa är ju förvånansvärt svaga och gissningsvis måste någon ändring till när SAS lämnar star)

Varför skulle det absolut bli ändring när SAS lämnar Star Alliance? Är väl ingen självklarhet?
 

intuition

Medlem
Varför skulle det absolut bli ändring när SAS lämnar Star Alliance? Är väl ingen självklarhet?
Nej, inte självklart. Min gissning är att sas i hyfsad utsträckning matar Lufthansa hubbar med passagerare inom ramen för star Alliance avtal.
När bolagen är i olika allianser gissar jag att Lufthansa vill fortsätta mata passagerare från Köpenhamn. Då kan de antingen öka sin egen trafik därifrån eller sluta avtal med någon om trafiken. Det kan iofs vara SAS, men det är ju ändå en ändring för det krävs nya avtal.
 

palmen

Moderator
Nej, inte självklart. Min gissning är att sas i hyfsad utsträckning matar Lufthansa hubbar med passagerare inom ramen för star Alliance avtal.
När bolagen är i olika allianser gissar jag att Lufthansa vill fortsätta mata passagerare från Köpenhamn. Då kan de antingen öka sin egen trafik därifrån eller sluta avtal med någon om trafiken. Det kan iofs vara SAS, men det är ju ändå en ändring för det krävs nya avtal.
SAS flyger ju knappt till Lufthansa hubbar längre (FRA/MUC), Lufthansa utför de flesta av dessa flighter. Tittade en random måndag på CPH-FRA och det är 7 flighter, 5 av de utförs av Lufthansa oh de två som utförs av SAS går väldigt nära i tid med Lufthansa flighter.
Det lär med andra ord inte bli så stor skillnad om jag skulle gissa. 3% av all trafik för ett bolag som inte har hub där är ändå väldigt mycket. De andra bolagen med fler avgångar har hub på CPH.
 

mha321

Medlem
Nej, inte självklart. Min gissning är att sas i hyfsad utsträckning matar Lufthansa hubbar med passagerare inom ramen för star Alliance avtal.
När bolagen är i olika allianser gissar jag att Lufthansa vill fortsätta mata passagerare från Köpenhamn. Då kan de antingen öka sin egen trafik därifrån eller sluta avtal med någon om trafiken. Det kan iofs vara SAS, men det är ju ändå en ändring för det krävs nya avtal.

Samtidigt har ju idag Lufthansa också matat *till* sas i Köpenhamn. Det kanske jämnar ut en del men det är säkert mer matning från än till.

Samtidigt torde ju ett möjligt resultat bara att sas ökar trafiken på dessa destinationer när de inte längre får matning från Lufthansa.

Många faktorer som spelar in. Och det framgår väl tex inte i statistiken (iaf inte i den som vi gör se) vad som är störst av matartrafik till sas jämfört med destinationstrafik från just dessa..

Dessutom borde det väl generellt vara så att om det är matartrafik blir det Lufthansa och är det destinationstrafik blir det eurowings.
 

intuition

Medlem
Jag hade för mig att jag sett en hel del med LH, men när jag kollar nu har ni alla rätt. Väldigt lite SAS-flyg till LH-hubbar och söker man på SAS.se destinationer som LH servar från sina hubbar så får man inte upp några förslag att kombinera SK och LH. Så det har jag drömt ihop och håller med om att någon större ändring blir det nog inte just för lufthansas trafik.
 

mha321

Medlem
Jag hade för mig att jag sett en hel del med LH, men när jag kollar nu har ni alla rätt. Väldigt lite SAS-flyg till LH-hubbar och söker man på SAS.se destinationer som LH servar från sina hubbar så får man inte upp några förslag att kombinera SK och LH. Så det har jag drömt ihop och håller med om att någon större ändring blir det nog inte just för lufthansas trafik.

Det såg annorlunda ut när sas och Lufthansa fortfarande hade JV. Det är dock rätt länge sedan nu, men det kanske är därför det är drömskt :)
 

SK989

Medlem
Jag skulle tro, och det är förstås bara en gissning, att det blir fler avgångar mellan Skandinavien och Tyskland samt Wien när SAS lämnar Star Alliance. Som flera redan påpekat är SAS trafik blygsam till Frankfurt och München, till Wien flyger SAS överhuvudtaget inte. Lufthansa och Austrian kommer ju fortsatt att vilja ha passagerare till sina hubbar samtidigt som det finns lokalt resande mellan Skandinavien och Tyskland samt Wien som SAS lär vilja ha en del av. Jag skulle inte bli förvånad om SAS därför kommer att börja flyga till Wien och utöka sin trafik på Frankfurt och München.
 

Hachans

Medlem
Nej, inte självklart. Min gissning är att sas i hyfsad utsträckning matar Lufthansa hubbar med passagerare inom ramen för star Alliance avtal.
När bolagen är i olika allianser gissar jag att Lufthansa vill fortsätta mata passagerare från Köpenhamn. Då kan de antingen öka sin egen trafik därifrån eller sluta avtal med någon om trafiken. Det kan iofs vara SAS, men det är ju ändå en ändring för det krävs nya avtal.

De har ju knappt haft någon trafik själva som andra påpekat och inte varit en del av de avtal som LH haft på länge.


Jag skulle tro, och det är förstås bara en gissning, att det blir fler avgångar mellan Skandinavien och Tyskland samt Wien när SAS lämnar Star Alliance. Som flera redan påpekat är SAS trafik blygsam till Frankfurt och München, till Wien flyger SAS överhuvudtaget inte. Lufthansa och Austrian kommer ju fortsatt att vilja ha passagerare till sina hubbar samtidigt som det finns lokalt resande mellan Skandinavien och Tyskland samt Wien som SAS lär vilja ha en del av. Jag skulle inte bli förvånad om SAS därför kommer att börja flyga till Wien och utöka sin trafik på Frankfurt och München.

Visst, det kan hända. Samtidigt är ju trafiken blygsam till Wien, så frågan är ju vad all den efterfrågan plötsligt ska komma från.

För att det ska ske stora omkastningar i trafiken så måste en aktör försvinna helt. Visst finns det säkert några som kommer ta Lufthansas flyg istället för SAS med anslutning i Frankfurt, men det kan gå på andra hållet också att folk skippar Frankfurt för de hellre byter i AMS eller CDG. Men på det stora hela tror jag i ärlighetens namn inte det kommer ha någon som helst betydelse för den stora massan var de byter eller vilken logga som står på flygplanet. Pris och restid är det viktigaste.

Att det därför plötsligt ska gå skytteltrafik med plan från Lufthansa till Frankfurt och München är nog bara sannolikt i någon flygnörds våta drömmar. Efterfrågan finns inte.
 

SK989

Medlem
Visst, det kan hända. Samtidigt är ju trafiken blygsam till Wien, så frågan är ju vad all den efterfrågan plötsligt ska komma från.
Är det så blygsam trafik till Wien? Imorgon finns det 10 nonstop flyg från de tre skandinaviska huvudstäderna till Wien, varav 5 från Kastrup, 4 från Arlanda och 1 från Gardermoen. 7 av flygningarna är med Austrian och har codeshare med SAS, vilket väl lär försvinna när SAS lämnar Star Alliance.
 
Toppen