Senaste nytt

Karlstad Flygplats - Slut på pengar...........igen

Valley

Medlem
Ska bli intressant att se om de lyckas få fram pengarna. @Valley vet du hur det politiska läget ser ut för flygplatsen? Är man positiv till en flygplats eller är det starkt motstånd mot att kommunala pengar finansierar en förlustaffär?

En hel del tjafs enligt uppgift. Lär väl byggas på ytterligare nu när man ännu en gång anser sig vilja driva vindkraftverket vidare.
Näringslivet verkar inte heller slutit upp som man borde. Hade de gjort det hade inte detta problem funnits. Skulle fortfarande vilja få fram underlagen till besluten.
Dessvärre har inte ens en journalist på NWT lyckats.
 

Hapto

Medlem
En hel del tjafs enligt uppgift. Lär väl byggas på ytterligare nu när man ännu en gång anser sig vilja driva vindkraftverket vidare.
Näringslivet verkar inte heller slutit upp som man borde. Hade de gjort det hade inte detta problem funnits. Skulle fortfarande vilja få fram underlagen till besluten.
Dessvärre har inte ens en journalist på NWT lyckats.

Helt klart anmärkningsvärt. Det borde verkligen ligga i Näringslivets intresse att flygplatsen drivs vidare. Vilka beslut är det som man inte vill ge ut? De om flygplatsens framtid eller att de vill satsa på vindkraften istället?
 

Valley

Medlem
Helt klart anmärkningsvärt. Det borde verkligen ligga i Näringslivets intresse att flygplatsen drivs vidare. Vilka beslut är det som man inte vill ge ut? De om flygplatsens framtid eller att de vill satsa på vindkraften istället?

Flygplatsen och den kommunala inblandningen har väl varit föremål för granskning under många år nu. För att få fram hur mycket skattepengar den subventioneras med.
Från början försökte en/flera journalist/er få tag på den deal som gjordes med Ryan.... Dessvärre var den, av någon outgrundlig anledning, ej att anse som offentlig handling.
Därefter skapade kommunen det nya bolaget tillsammans med, har jag för mig, Handelskammaren och näringslivet. Tror man gav externa parterna 51% ägande. Då finns heller ingen insyn mer än det generella bokslutet.
Själv skulle jag vara glad att få se beslutsunderlagen för alla beslut man tagit. Någonstans måste man kommit fram till att pengarna är en god investering ur regionalekonomiskt perspektiv.
Vindkraftverket lämnar jag där hän. Lite för mycket OT och politik :)
 

Hapto

Medlem
Tack för redogörelsen. Intressant att höra hur tankegångarna är på lokal nivå. Ryanair har gjort många märkliga uppgörelser med kommuner i landet skulle jag tro.
 

Juraj

Medlem
Flygplatsen och den kommunala inblandningen har väl varit föremål för granskning under många år nu. För att få fram hur mycket skattepengar den subventioneras med.
Från början försökte en/flera journalist/er få tag på den deal som gjordes med Ryan.... Dessvärre var den, av någon outgrundlig anledning, ej att anse som offentlig handling.

Precis likadant i Västerås
 

Valley

Medlem
Tack för redogörelsen. Intressant att höra hur tankegångarna är på lokal nivå. Ryanair har gjort många märkliga uppgörelser med kommuner i landet skulle jag tro.

Eller snarare har många kommuner gjort det.
Säga vad man vill om O'Leary, men han är en jävel på affärer. Snabbt in och om det finns bättre pengar att tjäna någon annanstans, blir det snabbt ut.
Kvar står ett gäng upphandlingsproffs från kommunen och funderar på vad som hände. Verkar in grunden vara avtal där ena parten är förbunden av skyldigheter medan andra parten gör som man vill.
 
Toppen