Senaste nytt

Kaos på resan: slut på batteri

Laddat telefonen några gånger på Arlanda Express, men, det hinner inte ta så värst många procent. Annars, ser jag till hålla alla batterier fulladdade så gott det går, 'boarding card' utskrivet, 'itinerary' utskriven och eventuell ESTA - de två senare vill tullen i USA se ibland men inte alltid. Oftast har jag även bokningsbekräftelsen till hotellen utskrivna, om inte annat för att visa adressen till taxichaufförerna. Personalen vid incheckning vill dock sällan se dessa..

ESTA: Tullen eller Passkontrollen?.
De har ingen "rätt" att fråga efter det. De gånger de har frågat efter det säger jag bara att jag inte har det med mig och diskutionen har i princip alltid slutat där

Föredrar oftast digitalt på allt, men för just resedokument så har jag gärna en backup i analog form. Brist på batterier, roaming, ingen wifi och "får inte ha telefonen på" gör att det känns bättre så. Har dessutom numera ett laddningsbatteri liknande det flera har skrivit om som räcker för att ladda telefonen ett par gånger i alla fall :)

Passkontrollen... var lite slarvig när jag skrev för snabbt. Senaste gångerna har det inte frågats efter ESTA, de har väl uppgifterna framför sig när de läst av passet?

Yepp. ESTA är knutet till ditt passnummer. Du kan tom få upp den informationen på ESTA hemsidan , anyone can.
Det största problemet som jag förstått just nu är att biljetter kan vara bokade på ett namn. Medans ESTA har alla dina namn i sitt system.

Last edited:
Toppen