Jag har rötter i norra delen av Somalia, även kallad Somaliland. Somaliland är mycket lugnare än den södra delen och det är en självutropad stat dock utan internationellt erkännande. De har en egen president, eget parlament osv. och är därmed väldigt självständiga gentemot Somalia. Sedan är det mycket tryggare norrut samtidigt som de lyckats undvika terrorgruppen Al-Shabaab genom noggranna kontroller (och förhoppningsvis fortsätter det så). För den som är intresserad så var SVT Korrespondenterna där nyligen och skildrade skillnaderna mellan dessa två områden:
Korrespondenterna - Avsnitt 7 | SVT Play
Isåfall kommer jag att vara först ut med Vietnam den 2:e januari - om ingen hinner före. Hur var det nu, räknas "pitstop" på en flygplats som besök i landet?Gör vi en likadan 2017?
Isåfall kommer jag att vara först ut med Vietnam den 2:e januari - om ingen hinner före. Hur var det nu, räknas "pitstop" på en flygplats som besök i landet?
Det räcker ju i princip att göra en karta över centralafrika - det är den biten som är svår. Jag har slutat resa dig och @Kricka verkar också klara sig rätt bra från att åka dit numera, så det blir lite av en vit fläck.
Aha, såklart. Trodde i min enfald att det gällde att resa dit under året. Isåfall har ju alla som bor utomlands permanent redan bockat av det mesta.Det är nog många som är utomlands över nyår så alla dessa länder kan ju bockas av direkt.
...och såklart boende på fulhotell med matchad koppar-status. Ser fram emot den rapportenVi kanske kan crowdfunda en rundresa för dig i dessa länder. Tror att det skulle bli en episk reserapport - "Agehall åker afrikanskt fulflyg". Givetvis allt bokat som codeshare via en resebyrå som bara har kontorstid mellan 8 och 9 varannan tisdag och endast har telex som kontaktmetod.
Nej, nyckelordet i titeln är väl BESÖKAAha, såklart. Trodde i min enfald att det gällde att resa dit under året. Isåfall har ju alla som bor utomlands permanent redan bockat av det mesta.![]()