Senaste nytt

Kan SAS lägga ner sitt Pandion koncept!?

Klagomål eller åsikt, tycker det är intressant i allafall när någon som loggar 400+/år flygningar med SAS ventilerar! Ska man ha en mytomspunnen elitnivå så måste man kunna leverera en produkt som motsvarar högt ställda förväntningar, det är inte svårare än så. Ska väl tillägga att Pandions med största säkerhet är ganska vana F/C pax och vet därigenom vad andra bolag levererar för produkter ...

Jag håller med om konstruktiva diskussioner men jag ser inget konstruktivt i flyings klagomål.

Man kan väl ändå utbena vad han vill förändra?

Han blir nekad loungetillträde, trots att det ska ingå. Han får inget mittsäte blockerat etc. Alla problem grundas ju i att SAS personal inte har en j**vla aning om vilka regler som gäller. Slutsats: Internutbildning!

Jag håller helt med om att internutbildning skulle kunna lyfta kunskapsnivån på personalen. Om de även bakar in en charmkurs så tror jag vi har alla rätt ...

Man kan väl ändå utbena vad han vill förändra?

Han blir nekad loungetillträde, trots att det ska ingå. Han får inget mittsäte blockerat etc. Alla problem grundas ju i att SAS personal inte har en j**vla aning om vilka regler som gäller. Slutsats: Internutbildning!

Klagomål kan skrivas konstruktivt. Men flyings uttryckssätt tolkar iaf inte jag som konstruktivt. Min åsikt bara.

Så det är skillnad på flygbolag och flygbolag? :confused:

För så fort framför allt SAS eller BA kritiseras för något de gör eller har gjort dåligt så ska det till varje pris tystas ned. Detta samtidigt som lågprisbolagen, utan protester, går att lyfta fram i hur negativa och okonstruktiva termer som helst. Dessutom många gånger utan vare sig egen erfarenhet eller tillförlitliga källor. Jag är heller inget fan av LCC, men jag gillar heller inte att saker ska tystas ned beroende på vilket företag det handlar om. Det känns småaktigt och barnsligt.

Jag håller dock med om vikten av att ALLTID försöka vara konstruktiv i sin kritik, vilket även jag själv tyvärr har missat några gånger. Men det torde ju då rimligtvis gälla diskussioner om SAMTLIGA företag, inklusive de man själv inte gillar/avskyr?!

För så fort framför allt SAS eller BA kritiseras för något de gör eller har gjort dåligt så ska det till varje pris tystas ned.

Jag håller dock med om vikten av att ALLTID försöka vara konstruktiv i sin kritik, vilket även jag själv tyvärr har missat några gånger. Men det torde ju då rimligtvis gälla diskussioner om SAMTLIGA företag, inklusive de man själv inte gillar/avskyr?!
Meningen med BusinessClass.se är främst att tillföra något positivt till de som besöker sidan. Få tips på hur man utnyttjar biljetter, bonusprogram, flygbolag, hotell, tåg och annat på bästa sätt. Detta står tydligt i vår affärsidé.

En rimlig mängd konstruktiv kritik är givetvis helt OK att framföra, man kan behöva hjälp och vilja bolla tankar och idéer när saker inte fungerar, det finns inga företag som är perfekta. Men det gäller att hålla det meningsfullt och konstruktivt, rena klagomål hör väl snarare hemma hos företagens customer relations. Det ska självklart gälla oavsett företag.

Det finns säkert mer att diskutera kring Pandion, en nivå som nog intresserar många, men vänligen håll diskussionen konstruktiv och saklig.

Meningen med BusinessClass.se är främst att tillföra något positivt till de som besöker sidan. Få tips på hur man utnyttjar biljetter, bonusprogram, flygbolag, hotell, tåg och annat på bästa sätt. Detta står tydligt i vår affärsidé.

En rimlig mängd konstruktiv kritik är givetvis helt OK att framföra, man kan behöva hjälp och vilja bolla tankar och idéer när saker inte fungerar, det finns inga företag som är perfekta, men det gäller att hålla det meningsfullt och konstruktivt, rena klagomål hör väl snarare hemma hos företagens customer relations. Det ska självklart gälla oavsett företag.

Det finns säkert mer att diskutera kring Pandion, en nivå som nog intresserar många, men vänligen håll diskussionen konstruktiv och saklig.

Jag håller med dig 100%, men min poäng var att dessa protester mot negativa uttalanden endast dyker upp när flygbolag som SAS och BA diskuteras och helt lyser med sin frånvaro när det rör sig om lågprisbolagen. Ta gärna en titt på trådar som rör framför allt Norwegian och Ryanair, där är det ytterst få konstruktiva kommentarer som kommer fram. Ofta startas dessa trådar med enda syfte att framställa dessa bolag i mycket negativt ljus. Är det OK, samtidigt som SAS m.fl. knappt får kritiseras innan det ska tystas ned?

Jag delar Alx uppfattning om att det finns en bias emot low cost carrier och kanske en viss försiktighet från redaktionens sida när det gäller att kritiskt granska de mer traditionella bolagen. Jag tycker inte heller att Flyings kommentarer var så emotionellt färgade. Förutom; "ljuger dom mig rakt upp i ansiktet" som borde städats bort så är det mer ett antal konstaterande över brister.

Men som skrivits tidigare det är svårt att hitta gränserna för vad som är acceptabelt eller ej. Grundprincipen att BC skall ägna sig åt matnyttiga (flygnyttiga) trådar och inte vara en klagomur är riktig. Jag tycker redaktionen gör ett bra jobb.

Jag håller med dig 100%, men min poäng var att dessa protester mot negativa uttalanden endast dyker upp när flygbolag som SAS och BA diskuteras och helt lyser med sin frånvaro när det rör sig om lågprisbolagen.
SAS har en otacksam roll då det är vårt nationella flygbolag, ett flygbolag de flesta åkt med och har en åsikt om och tillika vårt största forum. Det blir med automatik fler klagotrådar och mer påtagligt när "ännu en klagotråd" dyker upp.

Men självklart ska samma principer gälla oavsett forum. Om någon känner att en tråd/ett inlägg blivit felaktigt nedtystad är det bara att trycka på rapportera-knappen så får vi titta på det.

Men som skrivits tidigare det är svårt att hitta gränserna för vad som är acceptabelt eller ej. Grundprincipen att BC skall ägna sig åt matnyttiga (flygnyttiga) trådar och inte vara en klagomur är riktig. Jag tycker redaktionen gör ett bra jobb.
Att sätta ännu fler regler och börja stänga trådar är ingen önskvärd väg att gå. Det finns en enkel anledning att vi inte vill att sidan blir en klagomur och det är för att folk i så fall kommer sluta komma hit. De flesta kommer hit för den oerhörda mängd information och kunskap som finns här, för att kunna ställa frågor, få hjälp och kunna deltaga i konstruktiva diskussioner.

Låt oss avrunda det där.

Jag ser ingen anledning att stänga tråden så länge vi håller en saklig och konstruktiv nivå på diskussionen.

Det har ju funnits lite Pandion trådar tidigare och vad kag förstått är det som nämnts en väldig variation i ombordservicen. Mitt förslag till flyin är ju att främst återrapportera händelser som lounge och ombordservice till SAS (om de lyssnar någorlunda så torde det ju vara på EBP..det är trots allt ett "exklusivt" progam få uppnår, utan att som sagt spendera oerhört myclet tid ombord. Sedan är ju frågan va alternativen för en EBP är? Beror naturligtvis på resemönster. LH Hon är måhända bättre (även om det verkar som många HON är besvikna på Lufthansa) Men om man reser intra scandinavia mycket är väl alternativet främst Norwegian....och där blir ju knappast servicen bättre(möjligen lägre kostnad)

Men tycker absolut det är intressant höra EBP synpunkter. Jag hoppas SAS läser flyings synpunkter och att även trådskaparen återkopplar direkt till SAS

Toppen