Senaste nytt

Kan SAS förbjuda att checka-in extra bagage gratis

TravelARN

Medlem
Hej!
Jag tänkte boka en resa med SAS under den här veckan (SAS Go Smart). Resan är planerad i Juni 2025. När jag bokar SAS biljetter så har jag fortfarande rätt till att ta med 2 extra incheckade väskor. Jag planerar att ta med mig alla tillåtna 3 st väskor. Vad händer i juni när jag ska flyga som en vanlig, icke Guld medlem? Kan de neka förmånen då jag ska checka-in?

Mitt Guld medlemskap på SAS hemsidan beskrivs enligt följande:

Kvalificeringsperiod - 01/01/2024 –31/12/2024
Medlemsnivåns utgångsdatum – 31/03/2025

Tack på förhand!

De förbjuder inget, men du har inte rätt att nyttja en statusförmån för en status du inte längre besitter. De bör neka förmånen för dig med hänvisning till detta.
Motsatsförhållandet är att du praktiskt taget hade behandlats som guld tills alla dina resor du bokat innan din status förfallit skulle behandlas som att du har giltig status under hela tiden; vilket såklart är fullkomligt orimligt.

Hej!
Jag tänkte boka en resa med SAS under den här veckan (SAS Go Smart). Resan är planerad i Juni 2025. När jag bokar SAS biljetter så har jag fortfarande rätt till att ta med 2 extra incheckade väskor. Jag planerar att ta med mig alla tillåtna 3 st väskor. Vad händer i juni när jag ska flyga som en vanlig, icke Guld medlem? Kan de neka förmånen då jag ska checka-in?

Mitt Guld medlemskap på SAS hemsidan beskrivs enligt följande:

Kvalificeringsperiod - 01/01/2024 –31/12/2024
Medlemsnivåns utgångsdatum – 31/03/2025

Tack på förhand!
Du behöver ha status när du ska använda förmånen. Finns väl graceperiod på guld som hjälper dig - någon som tappat status får gärna bekräfta.

Tack alla för svar! Nu vet jag. Det var första gång som jag nådde Guld nivån (och kanske sista, ha-ha), så allting var nytt för mig.
Tack igen allihopa!

Den lilla "specialare" som finns är om du har giltig status vid utresa men nedgraderas före hemresan. Källa: SAS
1741026526119.png

Toppen