Senaste nytt

Kan man applicera AAdvantage SWU på en resebyrås bokning?

lillemannen

Medlem
Jag har hittat efter ett tags letande en biljett jag vill försöka boka men tyvärr går den bara att få fram på en resebyråshemsida. Så följande är kan man applicera en AAdvantage SWU (Systemwide upgrade) på en resebyrås bokning som är AA flighter med AA nummer? Jag har sett på AA hemsida att flighterna är möjliga att använda SWU:en på men tyvärr går det inte att boka som jag vill på AA.
SWU:en skall man ju ändå ringa för att applicera, så jag tycker det borde gå.

Jag har aldrig testat själv men förstått att det skall gå så länge biljetten ställs ut på 001-stock (dvs biljetteras av American) och flygen både marknadsförs och utförs av American. Nu vet jag dock inte exakt vad det är som styr om det blir 001 eller inte men jag tror det har att göra med första långa segmentet på bokningen.

Har du någon idé om vad det är som gör att din föredragna rutt inte dyker upp på hemsidan? Har du provat med multicity och ange mer eller mindre var sträcka för sig (funkade för mig senast). Ett annat alternativ är väl att ringa AA och boka hela resan? Är du EXP så är den tjänsten kostnadsfri - dock skulle jag ringa till det brittiska numret snarare än det svenska numret (som medför att du hamnar i Indien). Var noga med att du är EXP så händer det att du kopplas vidare.

Fick svaret från support att det inte går, om första sträckan är BA flygning på biljetten. I mitt fall CPH-LHR och sen vidare med AA som jag hade tänkt boka . Så jag struntade i SFO det fick bli något som gick att boka via telefonen/nätet men lyckades i alla fall bli av med 2 av SWU arna.
Använde EXP tjänsten för bokningen.

Kan du utveckla det där lite?

Det är helt ok att applicera SWUs på bokningar där första sträckan utförs av British Airways oavsett om marketing carrier är BA eller AA. Det är dock enbart sträckor som utförs av AA med AA-nummer som kan uppgraderas med SWU. Samt att biljetten är utställd på 001-stock. Det kan vara så att personalen trodde att det med automatik INTE blir 001 om första sträckan är BA?

Jag tolkar att du blev av med två SWUer som något positivt, dvs att du lyckades uppgradera dig/er :) Eller lyckades de trassla bort två SWUer utan att uppgradera dig/er??

Toppen